Google Rankingfactor: Gebruikerservaring!

29 juni 2020

Enige tijd geleden kondigde Google Web Vitals aan - een nieuwe reeks statistieken om de snelheid en gebruikerservaring van websites te meten. Google heeft aangekondigd dat deze statistieken in de nieuwe update van het algoritme zullen verschijnen. Pagina-ervaring zal mede van invloed zijn op de Google pageranking. Deze update zal ergens in 2021 verschijnen.

Gebruikerservaring is belangrijk, nu echt

In 2010 kondigde Google aan dat het rekening zou houden met de snelheid van de site bij het bepalen van de ranglijst. In 2018 volgde Google de rankingfactor voor paginasnelheid in de mobiele zoekresultaten. Nu kondigt Google een nieuwe update aan die verschillende nieuwe of bijgewerkte statistieken bekijkt. Verschillende factoren vormen samen de gebruikerservaring.

Pagina-ervaring?

Ideaal zou zijn dat je op een link in de zoekresultaten klikt en meteen de bijbehorende pagina opent. Maar in werkelijkheid is dat niet het geval. In de loop der jaren zijn pagina’s alleen maar groter geworden en de populariteit van JavaScript maakte ze steeds complexer en moeilijker te laden. Zelfs met bliksemsnelle internetverbindingen en krachtige apparaten kan het laden van een webpagina een sleur zijn. Voor gebruikers kan het wachten op het laden van pagina’s ook stressvol zijn. Om nog maar te zwijgen van de gekmakende prestaties op de site die sommige websites bieden die leiden tot misklikken en dergelijke.

Jarenlang betekende het optimaliseren van de prestaties van websites meestal het optimaliseren voor snelheid. Maar laadtijden zijn slechts een deel van de vergelijking. Het andere deel is moeilijker te definiëren en te meten. Dit gaat over hoe een gebruiker al die optimalisaties ervaart. De site is misschien snel volgens de statistieken, maar voelt het snel aan? Het wordt dus hoog tijd om de pagina-ervaring eens goed te bekijken.

Google: “Dankzij geweldige pagina-ervaringen kunnen mensen meer gedaan krijgen en meer betrokken raken; daarentegen kan een slechte pagina-ervaring een persoon in de weg staan ​​om de waardevolle informatie op een pagina te vinden.”

Nieuwe Google Rankingfactor: Gebruikerservaring op pagina

Voer Web Vitals in

Begin mei 2020 kondigde Google Web Vitals aan – een grondig onderzochte reeks statistieken die helpt bij het bepalen van mogelijkheden om de ervaring van hun sites te verbeteren. Binnen die nieuwe statistieken is er een subset van statistieken waarop elke site-eigenaar zich zou moeten concentreren, de zogenaamde Core Web Vitals. Volgens Google is “Core Web Vitals een set van echte, gebruikersgerichte statistieken die de belangrijkste aspecten van de gebruikerservaring kwantificeren.”

Elke Core Web Vital kijkt naar een specifiek stuk van de puzzel van de pagina-ervaring en samen helpen ze zowel Google als uzelf om de waargenomen ervaring van een site te begrijpen. Core Web Vitals zijn beschikbaar in alle Google-tools die de pagina-ervaring meten.

De Core Web Vitals zullen in de loop van de tijd wijzigen en er kunnen te zijner tijd nieuwe worden toegevoegd. Voor 2020 gaf Google drie specifieke aandachtspunten weer:

  • Bezig met laden;
  • Interactiviteit;
  • Visuele stabiliteit.

Deze speerpunten komen overeen met drie nieuwe statistieken:

  • LCP of Largest Contentful Paint: deze statistiek geeft aan hoe lang het duurt voordat het grootste contentelement dat weergegeven wordt, is geladen.
  • FID of eerste invoervertraging: de FID kijkt hoe lang het duurt voordat een browser reageert op een interactie die voor het eerst door de gebruiker is geactiveerd (bijvoorbeeld door op een knop te klikken)
  • CLS of cumulatieve lay-outverschuiving: deze nieuwe statistiek meet het percentage van het scherm dat wordt beïnvloed door beweging – d.w.z. ‘springen’ er elementen rond op het scherm?

web core vitals

Zoals je ziet, kijken deze statistieken niet alleen naar hoe snel iets laadt. Ze kijken ook hoe lang het duurt voordat elementen klaar zijn voor gebruik. De cumulatieve layout verschuiving is de meest vooruitstrevende van het stel. Dit heeft niets te maken met snelheid, maar alles met het voorkomen van een slechte gebruikerservaring – zoals het ‘raken’ van een verkeerde knop, omdat een advertentie op het laatste moment is geladen. Hoe zou u reageren als u klikt op een button en net op dat moment wordt een advertentie geladen waar u normaliter niet op zou willen klikken? Super irritant toch?

Combineren van nieuwe statistieken met bestaande rankingfactoren

De lancering van Web Vitals was op zichzelf al opmerkelijk, maar Google gaat een stapje verder. Google gaat deze nieuwe statistieken gebruiken – in combinatie met bestaande factoren voor het rangschikken van ervaringen, om te helpen bij het rangschikken van pagina’s. Houd er rekening mee dat Google een onbekend aantal factoren gebruikt om sites te beoordelen en ze te rangschikken. Sommige factoren wegen veel, maar de meeste hebben een kleinere impact. Gecombineerd vertellen ze echter het verhaal van een website.

De nieuwe Web Vitals voegen zich bij verschillende bestaande factoren om de rankingfactoren van de pagina-ervaring te vormen:

  • Mobielvriendelijkheid: is uw site geoptimaliseerd voor mobiel?
  • HTTPS: gebruikt uw site een beveiligde verbinding?
  • Interstitieel gebruik: blijft uw site weg van vervelende pop-ups?
  • Veilig browsen: is uw site onschadelijk voor bezoekers?

Deze worden nu vergezeld door de gebruikersgerichte statistieken, zoals de eerder genoemde LCP, FID en CLS. Gecombineerd houden deze factoren rekening met alles wat een gebruiker op een website ervaart om te proberen een holistisch beeld te krijgen van de prestaties van uw site, zoals Google graag zegt.

gebruikers ervaring

Hoewel de kwaliteit van uw inhoud nog steeds de boventoon voert bij het verkrijgen van een goede rangschikking, zijn de prestaties en de ervaringen van gebruikers nu ook een rol gaan spelen. Met deze statistieken heeft Google een manier gevonden om een ​​heleboel inzichten te krijgen hoe uw website eigenlijk is.

Nieuwe pagina-ervaringstools? Gebruik ze!!

Google heeft er alles aan gedaan om elke site-eigenaar te laten aan passen aan de veranderingen in de pagina-ervaring. Nieuwe of bijgewerkte tools helpen je om de inzichten te krijgen die je nodig hebt. Ze helpen je ook om te begrijpen wat het allemaal betekent.

Begin met testen, begin met optimaliseren!

In het verleden was het optimaliseren van uw site voor gebruikerservaring en snelheid een beetje vaag – u had nooit echt goede inzichten in wat een site snel maakt en waardoor u zich snel voelt. In de loop der jaren zag Google de behoefte aan goede statistieken en luisterde goed naar gebruikers die bruikbare, veilige en snelle sites nodig hadden. Door deze statistieken aan te kondigen – en door ze aan te kondigen als rankingfactoren – maakt Google de pagina-ervaring meetbaar en acht het nuttig genoeg om sites te beoordelen.

Vergeet niet dat de update pas ergens in 2021 wordt uitgerold, maar de tools zijn er, dus u kunt beginnen met testen en verbeteren. Succes!

Terug naar overzicht