5 redenen van slechte positionering in zoekmachines

HomeBlog5 redenen van slechte positionering in zoekmachines

Wij gebruiken voor WordPress websites de Yoast SEO-plug-in. Deze helpt om de tekst van berichten en pagina’s op een eenvoudige wijze te optimaliseren. Veelal wordt gedacht dat als alles volgens de Yoast SEO-plug-in juist is ingesteld, dat de website ook daadwerkelijk hoger wordt gepositioneerd in de zoekmachines. Maar dat is helaas niet altijd het geval. Hoe kan het toch dat de website pagina’s niet op de felbegeerde nummer 1 positie komen te staan? Hieronder lees je 5 redenen waar het aan zou kunnen liggen.

1. Te veel concurrentie

De nummer 1 reden is de hoge mate van concurrentie. Als je algemene zoektermen gebruikt zoals bijvoorbeeld zonnepanelen, elektrische fiets of bijvoorbeeld voetbal zul je merken dat jouw content niet op de nummer 1 positie in de zoekmachines komt te staan.

Merk je dat websites met een hoge autoriteit, zoals bijvoorbeeld Wikipedia, op de eerste positie staan? Of websites die al sinds jaar en dag deze positie hebben veroverd? Dan is de kans groot dat jouw site niet de autoriteit heeft zoals deze websites. Je kan er alles aan doen om dezelfde ranking te krijgen, maar dat lukt gewoon niet. Je loopt als het ware achter de feiten aan. De concurrentie is gewoon te groot.

concurrentie

Oplossing: Door gebruik te maken van zogenaamde long tail zoektermen beperk je de concurrentie. Richt jij je op zoektermen zoals bijvoorbeeld elektrische fiets kopen in Zwolle, dan vergoot je de kans dat je menig concurrent achter je laat. Denk goed na over de juiste zoektermen. Deze moeten wel aansluiten bij de content die je wil plaatsen.

2. Website ondervindt technische problemen

Als jouw berichten helemaal niet worden getoond in de zoekmachines, kan het zijn dat er technische problemen zijn die verhinderen om de pagina’s te ranken. Gebruik je conflicterende plugins of thema’s die Google daadwerkelijk verhinderen jouw site te indexeren. Bepaalde plugins of thema’s kunnen bijvoorbeeld de website laadtijd vertragen. Dit heeft invloed op de ranking van de website pagina’s. In bepaalde gevallen is de meta tag robotsnoindex,nofollow” ingesteld. Deze instelling voorkomt dat de betreffende pagina wordt geïndexeerd in Google.

Als jouw pagina’s voorheen goed scoorden, maar plotseling uit de zoekresultaten zijn verdwenen, bekijk dan de beveiliging van jouw website en zorg ervoor dat je niet bent gehackt! Als een site wordt gehackt, neemt de bestaande inhoud ook af in rangorde. Nieuwe berichten worden niet zo gemakkelijk gerangschikt als vroeger. De Ranking zal langzaamaan minder worden. Dit is afhankelijk van hoeveel onzin op jouw site wordt gepubliceerd, zonder dat je het weet. In de meeste gevallen is hacking niet de oorzaak van ranking problemen. Maar als je zeker weet dat geen van de andere problemen op de site van toepassing zijn, is het wellicht de moeite waard om deze te bekijken. Het is natuurlijk altijd een goed idee om ervoor te zorgen dat jouw beveiliging tip-top is!

technische problemen

Oplossing: Zorg er eerst voor dat Yoast SEO inderdaad correct is ingesteld. In de eerste stap van de Yoast-configuratiewizard word je gevraagd of jouw site klaar is om te worden geïndexeerd. Als je ‘nee’ antwoordt en vergeet het later te wijzigen in ‘ja’, wordt de inhoud niet weergegeven in de zoekresultaten! Maar als dit het geval is, zie je een waarschuwing in het algemene dashboard van Yoast SEO, dus dat is gemakkelijk te controleren. Voor afzonderlijke berichten en pagina’s die niet in rangorde staan: controleer het tabblad ‘Geavanceerd’ in de Yoast-metabox onder het bericht of zoekmachines het bericht inderdaad mogen weergeven in de resultaten. Houd er rekening mee dat, nadat je een instelling hebt gewijzigd om zoekmachines in staat te stellen uw inhoud te indexeren, het nog een tijdje kan duren voordat je ziet dat deze begint te rangschikken.

Als je Yoast-plug-in allemaal correct is, is het tijd voor wat meer graafwerk. Controleer plug-ins en/of thema en zorg ervoor dat jouw beveiliging in orde is!

3. Site heeft geen goede interne koppelingsstructuur

Een andere reden waarom de inhoud niet wordt weergegeven in de zoekresultaten is een slechte interne koppelingsstructuur. Wat betekent dat verwezen moet worden naar iedere pagina in de website, door middel van een interne link. Als de interne koppelingsstructuur slecht is, zijn de kansen om hoog te scoren lager, zelfs wanneer jouw inhoud geweldig is en goed geoptimaliseerd. Een duidelijke sitestructuur leidt namelijk tot een beter begrip van jouw site door Google.

Oplossing: Begin met het toevoegen van die links! Zorg ervoor dat jouw belangrijke berichten en pagina’s de meeste interne links bevatten. Maar voeg niet willekeurig links toe: zorg ervoor dat je relevante, gerelateerde links plaatst die van toegevoegde waarde zijn voor jouw gebruikers. Zo voorkom je zogenaamde ‘zwevende’ inhoud.

Website structuur

4. Er zijn weinig backlinks naar de site

Als je net bent begonnen met de website, wordt de inhoud niet meteen gerangschikt. Zelfs niet als elke pagina perfect is geoptimaliseerd. Om te kunnen rangschikken, heb je enkele links van andere websites nodig. Google moet immers weten dat jouw website bestaat.

Oplossing: Om (meer) backlinks te krijgen, kun je contact opnemen met andere websites. Je moet wat PR of linkbuilding doen. Vraag hen om jouw site te vermelden of over jouw product te praten en naar jouw site te linken. Je kunt ook sociale media gebruiken om het te verspreiden!

5. Jij richt je op het verkeerde type intentie (relevantie)

Tenslotte is het van belang dat jouw website de juiste intentie heeft. Zoekintentie wordt tegenwoordig een steeds belangrijkere factor voor zoekmachines. Willen mensen iets kopen, zijn ze op zoek naar een specifieke website of zijn ze op zoek naar informatie? Zelfs als jij je richt op long tail zoektermen, als de inhoud niet overeenkomt met de intentie van de zoekers, is de kans groot dat zoekmachines het niet in de resultaten weergeven, omdat het niet relevant genoeg is voor bezoekers.

Stel dat je informatie verschaft over bijvoorbeeld klussen in huis en je plaatst handleidingen en video’s. Dit doe je met de intentie om ervoor te zorgen dat jouw webwinkel meer bezoekers krijgt. Dan kan je problemen ondervinden met de ranking, omdat je bezoekers ontvangt met de intentie om informatie te verschaffen in plaats van producten te kopen. De kans is groot dat bezoekers de website snel weer verlaten.

Nu moet worden opgemerkt dat niet elke zoekterm één dominant type intentie heeft. Toch kan het de moeite waard zijn om hiernaar te kijken als jouw geoptimaliseerde inhoud niet in de zoekmachines staat.

Oplossing: Helaas kan de de intentie van gebruikers van zoekmachines niet wijzigen. Maar je kan de inhoudsstrategie aanpassen. Als bij het intypen van zoekwoorden jouw geoptimaliseerde inhoud niet in de zoekmachines wordt weergegeven, kijk dan goed naar de andere zoekresultaten (bij voorkeur in de privémodus van je browser) en analyseer wat je ziet. Is een specifiek type resultaat dominant? Zijn er afbeeldingen of video’s? Welke gerelateerde zoekopdrachten worden getoond? Hier liggen de kansen. Als jij meestal informatieve intentie voor een zoekopdracht vindt, kan je daarover inhoud schrijven om mensen naar jouw site te trekken. Je zorgt ervoor dat jouw merk als betrouwbare informatiebron wordt gezien. Als je veel afbeeldingen in de zoekresultaten vindt, moet jij je mogelijk meer richten op beeld-SEO. Houd bij het bepalen van jouw SEO-strategie rekening met wat je op de resultatenpagina’s ziet.

Geoptimaliseerde inhoud nog niet in rangorde gestegen?

Als jij de content correct hebt geoptimaliseerd en jouw webpagina wordt nog steeds slecht gevonden, dan is de meest voorkomende oorzaak: te veel concurrentie in een niche. Helaas is zoekmachine optimalisatie een langetermijnstrategie. Je zal er hard voor moeten werken en dus veel geduld moeten hebben. In de tussentijd zijn er nog veel andere aspecten van SEO (sitestructuur, linkbuilding) die je kan aanpakken. Probeer te concentreren op alle aspecten van website-optimalisatie, probeer het beste resultaat te bereiken. Het zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen!