Hoe herstellen we slechte kwaliteit website pagina’s?

18 oktober 2018

Pagina's van lage kwaliteit zijn pagina's die niet veel bijdragen aan uw SEO. In de meeste gevallen voegen deze pagina's ook weinig waarde toe voor uw bezoekers. U kunt verschillende soorten pagina's van lage kwaliteit op uw site hebben, soms zelfs zonder het te weten. Dit kunnen pagina’s zijn met weinig informatie, maar ook pagina's met dezelfde informatie als op andere pagina's. Vooral de laatste kan tegen je werken als je goed wilt ranken in de zoekmachines. Lees hier hoe u die pagina's kunt vinden en herstellen.

website pagina's met een slechte kwaliteit

Wat zijn pagina’s van lage kwaliteit?

Pagina’s met weinig informatie – Pagina’s met weinig informatieve inhoud zijn over het algemeen niet handig voor uw bezoekers noch voor de zoekmachines. Dit kunnen onder andere pagina’s zijn met weinig tekst en bevatten soms slechts een enkele of geen afbeelding. Deze pagina’s worden vaak ter ondersteuning gebruikt. Bijvoorbeeld een tekst in een bepaald artikel dat uitleg nodig heeft en dus verwezen wordt naar de betreffende uitleg. Het heeft dus ook geen nut om een pagina met zo’n kleine uitleg te optimaliseren.

Pagina’s met dubbele inhoud – Het tweede type inhoud van lage kwaliteit is de dubbele inhoud. Oók deze pagina’s voegen weinig waarde toe. Hun inhoud staat al in de index van Google, op uw site of op een andere website. Deze pagina’s van lage kwaliteit kunnen van grote invloed zijn op de ranking van uw website. Google kan je zelfs bestraffen omdat je ze hebt.

Slecht geschreven inhoud – Naast deze indicatoren van slechte kwaliteit inhoud, is er nog een derde probleem dat u zelf kunt oplossen: slecht geschreven inhoud. Google gaf in 2011 al een soort checklist. Het grootste deel zal nog steeds relevant zijn.

Panda update van Google

Er is al heel veel geschreven over de Panda-update van Google. De Panda-update handelt als het ware de kwaliteitscontrole af. Als je website veel pagina’s van een lage kwaliteit heeft, kun je er vanuit gaan dat Google deze op een dag zal vinden. Plotseling daalt je website een paar of zelfs veel plaatsen in de ranglijst van Google. In de meeste gevallen ligt dat aan de inhoud van de betreffende pagina’s.

Omdat Google deze Panda-update in zijn algoritme heeft geïntegreerd, is het soms moeilijk om de exacte reden voor de daling in de ranking te vinden. Maar zorg ervoor dat je eerst analyseert of je pagina’s van een lage kwaliteit hebt. Denk hierbij dan aan of je website duplicaten bevat of dat veel pagina’s weinig of slechte informatie/content bevat.

Hoe kunnen we pagina’s van lage kwaliteit identificeren?

Uiteindelijk is dit waar het artikel om draait. Het is vrij moeilijk om je één truc of één toepassing te geven om de pagina’s te identificeren met een lage kwaliteitsscore, omdat we het hebben over alle pagina’s die Google en je bezoekers niet helpen.

Pagina’s met dubbele inhoud – Als je meer wilt weten over pagina’s met dubbele inhoud, lees dan ook dit artikel eens. Je kunt dubbele inhoud hebben zonder het zelfs te weten! Hulpprogramma’s zoals http://www.siteliner.com zijn een eerste hulp, maar kijk zelf ook eens goed naar waarde van de inhoud. Hoe goed zijn je artikelen eigenlijk geschreven?

Bijlagepagina’s opsporen en uitsluiten voor indexering

Veel WordPress gebruikers kennen het bestaan van bijlagepagina’s niet. Maar deze pagina’s worden zonder het te weten aangemaakt in WordPress wanneer een afbeelding wordt geplaatst in een pagina. In de bijlage pagina staat alleen de afbeelding die is geplaatst. Het is verstandig deze pagina’s niet te laten indexeren in Google, omdat deze pagina geen meerwaarde heeft voor bezoekers en Google.

Als je bijlagepagina’s in WordPress wilt uitsluiten voor de indexering in Google, moet je eenvoudig je website in Google doorzoeken door de volgende zoekopdracht uit te voeren site:uwwebsite.nl inurl: attachment_id

Zodra er pagina’s in de resultaten komen te staan, dan dien je die pagina’s uit te sluiten voor indexering door bijvoorbeeld een redirect aan te maken in een .htaccess bestand. Vraag je websitebouwer indien je zelf niet in staat bent dit te doen.

Identificeren van pagina’s met weinig inhoud

In Google kun je heel eenvoudig geïndexeerde pagina’s achterhalen. Door de volgende zoekopdracht uit te voeren vind je alle pagina’s die door Google zijn geïndexeerd: site:www.uw-website.nl.

Nog een mooi hulpmiddel is het gebruik van Screaming Frog SEO Spider. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert voor je website in de SEO-spider, krijg je een lijst met alle URL’s van je website. Blader door die lijst en bezoek elke URL die nergens op slaat. Het punt is dat pagina’s van lage kwaliteit vaak in groepen voorkomen, niet als één pagina. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de vroegere .html-pagina’s. Deze URL’s worden tegenwoordig afgesloten met een slash (bijvoorbeeld www.uw-website.nl/pagina.html en tegenwoordig www.uw-website.nl/pagina/). Maar denk bijvoorbeeld ook aan sommige pagina’s met bijlagen of pagina’s met te veel cijfers erin. Deze pagina’s zijn stuk voor stuk verdacht.

Ga naar de pagina en kijk of deze pagina lage kwaliteit inhoud bevat die je niet op Google zou willen hebben staan. Test of deze pagina’s zijn geïndexeerd en kijk of er meer pagina’s zoals deze zijn. Door er rustig doorheen te bladeren, vind je deze pagina’s van lage kwaliteit in een mum van tijd.

Hoe kun je lage kwaliteit pagina’s verbeteren?

Stap één zal zijn om uit te vinden of je deze pagina’s van lage kwaliteit nodig hebt. Let op ik raad je aan dit regelmatig te doen. De frequentie ligt een beetje aan de hoeveelheid content dat wordt geschreven. Als er gebruik gemaakt wordt van een beheersysteem, dan is in de meeste gevallen de datum van plaatsing te zien. Het loont echter om te beginnen met de controle van de oudste pagina’s. Als er berichten zijn die niet meer relevant zijn voor je business, verwijder deze dan.

Wat doe je met deze URL’s? 

Als bepaalde pagina’s nog steeds een behoorlijke hoeveelheid bezoekers ontvangen, leid ze dan indien mogelijk door naar een vergelijkbare pagina of bericht. En anders is het verstandig om de pagina naar de startpagina te leiden. (Een verwijzing wordt ook wel redirect genoemd) Als je niet weet hoe je een redirect moet toepassen, vraag het de websitebouwer. Deze maakt een .htaccess redirect aan. Als er weinig tot geen verkeer is op de betreffende pagina, dan verwijder je deze en laat je Google het 404 of 410-foutbericht vinden. Jouw pagina verdwijnt uit de zoekresultaten en Google kan zich in plaats daarvan richten op relevante pagina’s op je website.

404 and PAGE NOT FOUND Tape Rolls unrolled across white

Noindex

Als de pagina zelf nog steeds relevante links naar andere delen van je website bevat en wat verkeer heeft als gevolg van bijvoorbeeld links van andere websites, waarom zou je dan geen noindex gebruiken? In de broncode gebruik je dan een metatag met noindex,follow voor robots. Dat ziet er dan als volgt uit: <meta name=”robots” content=”noindex,follow”/> Op deze manier kan Google de pagina vinden, de relevante links volgen, maar het houdt de pagina zelf uit de zoekresultaten. Dit is een iets andere benadering dan het verwijderen van de pagina.

Schrijven van wervende teksten

In dit geval bepaal jij of deze teksten relevant genoeg zijn om te tonen in de zoekmachine. Vertouw dus op je instinct en schrijf een wervende tekst die de bezoeker zou moeten lezen. Als je unieke, inzichtelijke, nuttige inhoud schrijft, zullen mensen veel meer geneigd zijn om die inhoud op sociale media te delen en ernaar te linken. Google zal die inhoud zien als een aanvulling op hun index. Zonder hulp moet je zelf veel uitzoeken om te achterhalen of de tekst goed genoeg is voor Google. WordPress gebruikers kunnen gebruik maken van de Yoast SEO-plug-in. Deze begeleidt je met de leesbaarheids analyse. Deze tool is een ideale hulpmiddel om je teksten te verbeteren.

Uiteindelijk beantwoord je hiermee de vraag van de bezoeker.

Zodra je al die inhoud van lage kwaliteit en alle pagina’s van hoge kwaliteit hebt opgeschoond in Google, weet je dat je weer een duurzame stap hebt gezet naar betere rankings. Veel succes!

Heb je vragen of hulp nodig? Vraag het Kracht Internet Marketing.

Terug naar overzicht