Conversie percentage optimalisatie (CPO) ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) is een proces dat er voor moet zorgen dat het percentage van gewenste acties door website bezoekers wordt verhoogd. We hebben het dan bijvoorbeeld over het invullen van een formulier, een online bestelling, aanmelding voor een nieuwsbrief of iets dergelijks. Het CRO-proces houdt in dat je begrijpt hoe gebruikers zich door jouw website bewegen. En bovendien welke acties zij juist ondernemen. Maar ook wat hen weerhoudt om juist die actie niet te ondernemen.
Een conversie is de term die we gebruiken voor het voltooien van een actie (doel). Doelen zijn er in vele soorten en maten. Als jij jouw website gebruikt om producten te verkopen, is het primaire doel (bekend als de macro-conversie) dat de gebruiker een aankoop doet. Er zijn kleinere (micro) conversies die kunnen plaatsvinden voordat een gebruiker een macro-conversie voltooit. Een voorbeeld van een micro conversie is het aanmelden voor een nieuwsbrief.
De conversieratio van een website is het aantal keren dat een gebruiker een doel voltooit, gedeeld door jouw websiteverkeer. Als een gebruiker tijdens elk bezoek kan converteren (bijvoorbeeld door een product te kopen), deel je het aantal conversies door het aantal sessies (het aantal unieke keren dat een gebruiker naar jouw website is gekomen). Als je een abonnement verkoopt, deel je het aantal conversies door het aantal gebruikers.
Conversie Percentage Optimalisatie gebeurt nadat de bezoeker de site heeft bereikt. Dit moet niet verward worden met conversie-optimalisatie voor SEO of betaalde advertenties. Daarbij ligt namelijk de nadruk op wie doorklikt naar jouw website via de zoekresultaten, het aantal klikken dat jij ontvangt en welke zoekwoorden verkeer genereren.
Om te optimaliseren voor conversiepercentages, moet je weten waar, wat te optimaliseren en voor wie je wil optimaliseren. Deze informatie is de hoeksteen (cornerstone) van succesvolle CRO-strategieën. Als men geen gegevens verzamelt, kan men alleen wijzigingen aanbrengen op basis van gevoel. Maar beslissingen nemen op basis van gevoel in plaats van feiten is tijdverspilling.
De analysemethode
Deze methode, ook wel kwantitatieve gegevensanalyse genoemd, geeft harde cijfers over hoe mensen zich feitelijk op jouw website gedragen. Begin met een solide webanalyseplatform, zoals Google Analytics. Voeg vervolgens tracking toe voor conversies. Met CRO op basis van analyses kan men belangrijke vragen beantwoorden over hoe gebruikers omgaan met een website. Kwantitatieve analyse biedt informatie zoals:
Deze informatie zal jou laten weten waar jij je inspanningen op moet richten. Door jouw inspanningen te richten op de pagina’s die het meest relevant en waardevol zijn voor jouw bezoekers, zie jij de grootste impact.
De mensen methode
Het is vooral waardevol om eerst een kwantitatieve analyse uit te voeren als men een grote site met diverse inhoud heeft. Zodat men vanuit aantalsperspectieven weet waar men zich op moet concentreren. Als jij weet hoe gebruikers omgaan met jouw site, kun je naar hun gedrag kijken waarom men er op deze wijze mee omgaat.
Deze op mensen gerichte methode, die bekend staat als kwalitatieve data-analyse, is subjectiever. Je hebt de hierboven besproken kwantitatieve gegevens nodig om te bepalen voor wie de website bedoeld is. Het is niet mogelijk om voor alle gebruikers te optimaliseren, dus optimaliseer voor jouw ideale gebruiker – dat wil zeggen, de gebruiker die het belangrijkste is om als klant te hebben.
Manieren om deze gegevens te krijgen:
Kwalitatieve analyse helpt bij het optimaliseren voor conversies door informatie te geven over gebruikers, zoals:
De slechte methode
Dit komt in vele vormen. Sommige niet-zo-effectieve CRO-methoden zijn onder meer:
Al deze voorbeelden hebben iets gemeen: ze zijn niet op gegevens gebaseerd en kunnen net zo goed willekeurige ingevingen zijn. Het is beter om de tijd te besteden aan het verzamelen en analyseren van de gegevens, zodat je zinvolle testen kan doen op basis van duidelijke inzichten. Niemand vindt het leuk om testen uit te voeren die mislukken.
Neem gerust contact op: 085-0640425