Het is een vreemde tijd voor ons allemaal. Een tijd die vraagt om creatieve ideeën op persoonlijk en zakelijk vlak. Dat is de reden waarom veel restaurants nu eten bezorgen of afhalen promoten. In dit artikel geef ik je een paar tips om bekendheid te geven en jouw website te optimaliseren voor lokale bezorging. En hoewel ik restaurants als voorbeeld gebruik, kun je deze tips ook gebruiken als je een modewinkel of een ander soort lokaal bedrijf hebt.
Nadat je hebt besloten om te beginnen met het bezorgen van eten, moet je zoveel mogelijk mensen op de hoogte stellen. Een goed begin is door het nieuws op jouw eigen Twitter, Instagram en Facebook te plaatsen. Nu denk je misschien: “Facebook? Is dat er nog? ” Ja, dat is er zeker! In feite lijken veel mensen de weg terug naar Facebook te hebben gevonden. Dus mis het niet en breng de oude pagina weer tot leven als je al een tijdje niets hebt gepost. Maar daar blijft het niet bij! Probeer buiten de gebaande paden te denken om jouw bericht echt naar buiten te brengen.
Hoe zit het met het samenwerken met lokale influencers? Op die manier bereik je een heel nieuw publiek met het nieuws dat jij heerlijk eten bezorgt tot op 1,5 meter van hun voordeur. Vergeet ten slotte niet om jouw nieuwe service toe te voegen aan jouw biografie op Twitter en Instagram.
Neem ook eens contact op met lokale persbureaus. Hoewel de huidige situatie terecht ons nieuws domineert, zijn lokale bureaus waarschijnlijk ook op zoek naar ander (lichter) nieuws. Maak en deel bijvoorbeeld een geweldige video achter de schermen. De lokale nieuwssite zal waarschijnlijk blij zijn met de nieuwe inhoud die wordt aangeboden en zal tijdens het proces gratis de bezorging van jouw restaurant promoten. Overweeg ook om contact op te nemen met eet.nu, thuisbezorgd.nl of andere websites voor het bezorgen van eten om jouw restaurant online te krijgen op deze platforms. Ja, daar vragen ze wat geld voor, maar het vergroot al snel je bereik op lokaal niveau. Bovendien kun je een visitekaartje bij de bestelling voegen en mensen vragen om de volgende keer rechtstreeks bij jouw restaurant te bestellen.
Als u dit nog niet doet, voeg dan bij elke levering een menu toe dat klanten op hun koelkast kunnen hangen. Zorg ervoor dat mensen dat menu ook vanaf de website kunnen downloaden en afdrukken. Als je een weekmenu hebt, vermeld dan de start- en einddatum, zodat jouw klanten weten tot wanneer ze dit menu kunnen bestellen. Voeg ook jouw favoriete manier toe om bestellingen te ontvangen door een telefoonnummer en / of website te vermelden.
Voeg servetten met een merknaam, onderzetters of iets anders toe dat ze in een keukenlade kunnen doen die ze elke keer te zien krijgen wanneer ze het bestek eruit halen.
Er zijn diverse programma’s om nieuwsbrieven mee te kunnen versturen. Als je bijvoorbeeld WordPress gebruikt, is een vrij eenvoudig te gebruiken nieuwsbrief plugin van The Newsletter aan te raden. Bovendien is het aanmeldingsformulier voor een nieuwsbrief aan de website gemakkelijk toe te voegen. Met zo’n formulier kan je namelijk snel een mogelijkheid creëren voor jouw klanten om zich in te schrijven op de weekmenu’s. Eenvoudig in te schrijven, eenvoudig af te melden!
Stel klanten gerust door ze te vertellen wat je doet tegen de COVID 19. Veel restaurants zijn open over hun COVID 19-voorzorgsmaatregelen en hoe sociaal afstand nemen eruit ziet in hun keuken. Zorg ervoor dat je ook open bent over jouw voorzorgsmaatregelen. Op die manier zullen klanten zich veilig voelen wanneer je bezorgt en ze op gepaste afstand een heerlijke maaltijd ontvangen.
Een andere manier om publiek aan jouw nieuwe service te herinneren, is door de Instagram-berichten van klanten opnieuw te posten in eigen Instagram-verhalen. Dat zie je tegenwoordig heel veel, namelijk. Het is een leuke bezigheid om hun Instagram-verhalen te volgen en te zien wat men over jouw restaurant zegt. Het is fantastisch om het enthousiasme te zien van mensen die bij hun favoriete restaurant hebben besteld. En al het geweldige eten dat wordt bezorgd.
Heb je als bedrijf vouchers? Promoot ze! Elke verkoop is er één. Ik heb laatst ook twee vouchers gekocht van een plaatselijk restaurant en aan een relatie van mij gegeven als bedankje voor hun geweldige opdracht. De relaties hebben na het ontvangst niet lang gewacht met hun bestelling bij dat restaurant.
Zorg er dus voor dat je deze vouchers op de website promoot. Verberg niet het feit dat men je in moeilijke tijden echt helpen met deze dingen. En als je nog geen digitale versie hebt, overweeg dan zeker om er één te maken. Op die manier kan je de voucher of cadeaukaart naar het e-mailadres van jouw klant sturen!
Door de juiste maatregelen te nemen met betrekking tot sociale afstand, bieden veel restaurants nog steeds afhaalmaaltijden aan. Biedt jouw restaurant klanten deze mogelijkheid ook, dan is het belangrijk om dit te promoten. Niet alleen omdat jij klanten de mogelijkheid geeft om een paar euro te besparen op bezorgkosten, maar het bespaart jou ook tijd! Men kan bijvoorbeeld heel eenvoudig online hun bestelling doorgeven en vervolgens afhalen. Wij maken hiervoor WordPress websites met WooCommerce webshop voor eenvoudig toevoegen van een assortiment en een vlekkeloos bestelproces. Vraag gerust naar de mogelijkheden.
Lokale optimalisatie is eigenlijk best moeilijk als je een breed lokaal gebied bedient. Lokale optimalisatie werkt meestal het beste als je kan optimaliseren voor een locatie, jouw fysieke adres. Schrijf berichten die gericht zijn op jouw locatie, zodat de website steeds beter vindbaar wordt op lokaal niveau. Maar zelfs als jij je in een bepaalde stad bevindt, wil je misschien ook in andere naburige steden bezorgen. Optimaliseren voor dorpen en steden waar jij je niet bevindt, is in dat geval aan te raden.
Als je meer dan één gebied bedient, laat het jouw klanten in die gebieden dus weten. Dit betekent waarschijnlijk dat je een pagina moet schrijven over de leveringen voor elke stad die je wil bedienen. Omdat levertijden enigszins kunnen variëren, afhankelijk van het gebied waarvoor je schrijft, moet je mogelijk extra voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat het eten warm blijft. Schrijf over die elektrische auto of fiets waarmee jij in de stad kan bezorgen en gebruik wat je over deze stad weet om jouw pagina echt op dit gebied te richten.
Ik hoop dat je deze tips gebruikt om jouw restaurant in deze vreemde tijd een boost te kunnen geven.
Heb je behoefte aan een goed gesprek? Neem gerust contact op.