Yoast SEO: gebruik van titels en metabeschrijving

HomeBlogYoast SEO: gebruik van titels en metabeschrijving

Wil je dat jouw pagina opvalt in de zoekresultaten? Yoast SEO voor WordPress stelt jou in staat om verleidelijke titels, paginabenamingen en metabeschrijvingen toe te voegen aan jouw berichten, pagina’s, archieven en taxonomieën. Als WordPress kenner adviseren wij deze krachtige SEO tool.

Laat jouw website pagina’s opvallen in Google

Als jij jouw pagina opvallend maakt in de zoekresultaten, kun je bezoekers motiveren om door te klikken naar jouw pagina. Binnen de Yoast SEO metabox is er een (snippet) editor-functionaliteit. Hiermee kun je jouw berichttitel en metabeschrijvingen volledig optimaliseren. Bovendien zie je hoe het resultaat eruit ziet in Google.

Als je een focuszoekwoord invoert, valt het zelfs op in het voorbeeld van het zoekresultaat, precies zoals het zal doen in de zoekresultaten. Naast het optimaliseren van individuele berichten en pagina’s, kun je de Yoast plug-in sjablonen gebruiken voor titels en metabeschrijvingen voor alle typen pagina’s. Wat dus inhoudt dat het sjabloon jou helpt bij het invullen van de juiste titelgegevens.

Snippeteditor

De snippeteditor van Yoast SEO is een handig hulpmiddel om te zien hoe een pagina eruitziet in de zoekresultaten van Google. In de onderstaande video laat Yoast zien hoe je de titel en metabeschrijving kan bewerken in de snippeteditor:

Hoe werkt de editor?

Je kan de snippeteditor vinden in de Yoast SEO metabox, die zich bevindt in het Yoast SEO blok van jouw bericht of pagina. Als je op ‘snippet bewerken’ klikt, wordt de teksteditor geopend, zodat je de titel, slug en metabeschrijving kunt wijzigen. Dit ziet er dan als volgt uit:

yoast SEO

Als je wil, kan ook de SEO-titel per afzonderlijk bericht bewerkt worden in de snippeteditor van Yoast SEO. Daar vind je de titel volgens de variabelen die hierboven zijn gekozen. Bovendien krijg je ook de mogelijkheid om die titel te vervangen door een op maat gemaakte variant als je denkt dat dit meer klikken in de zoekmachines zal opleveren. In het bovenstaande geval is dat de term Optimalisatie. De standaard titelvariabele-tekenreeks ziet er als volgt uit:

Slug

De slug geeft de benaming van de pagina weer. Dit is altijd een unieke naam. In het bovenstaande voorbeeld is deze pagina te vinden onder https://krachtinternetmarketing.nl/yoast-seo-gebruik-van-titels-en-metabeschrijving. Als je deze benaming te lang vindt, dan kun je deze aanpassen. Zie het voorbeeld hieronder.

Je ziet dan ook meteen dat de structuur verandert: https://krachtinternetmarketing.nl › blog › yoast-seo

Kijk uit met het veranderen van de slug! Want zodra Google deze pagina heeft opgenomen in de zoekmachine, dan kan Google de pagina niet meer vinden, zodra de slug (pagina naam) veranderd is. Met de betaalde versie van Yoast SEO wordt dit dan weer opgelost, doordat automatisch een zogenaamde 301-redirect wordt uitgevoerd. Dus een verwijzing naar de zojuist veranderde pagina.

Meta Omschrijving

En dan hebben we nog de meta omschrijving. Deze omschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina. Het is goed om hierbij in ieder geval de focus zoekterm te benoemen. Deze wordt dan (net als in de Google zoekmachine) vet weergegeven. De plugin van Yoast geeft keurig met een groene balk aan hoe lang de omschrijving mag zijn. Zorg ervoor dat de omschrijving duidelijk is en niet misleidend. Zo voorkom je dat de bezoeker meteen weer vertrekt, zodra deze de pagina bezocht heeft.

Preview van het zoekmachine resultaat

Focustrefwoord Yoast SEO verwerkt in de meta-omschrijving

Sjablonen voor titels en metabeschrijvingen

Met de Yoast SEO-plug-in kan men ook sjablonen voor de titels en metabeschrijvingen instellen. Je kan dit doen in de sectie (onder het Dashboard) Zoekweergave van Yoast SEO. Deze sjablonen kun je niet alleen instellen voor de startpagina, maar ook voor berichten, pagina’s, categorieën, tags en archieven.

Variabelen instellen in Yoast SEO

Variabelen kan je op verschillende manieren gebruiken. De meeste site-eigenaren gebruiken alleen de meest eenvoudige, terwijl iemand die meer thuis is in SEO wellicht de geavanceerde gebruikt. Er zijn zelfs variabelen voor gebruik met WooCommerce, zodat men automatisch productinformatie uit jouw winkel kan extraheren om deze in de metadata te gebruiken. In dit bericht hou ik het eenvoudig en geef ik een summier voorbeeld.

Als je de variabelen wil gebruiken om bijvoorbeeld automatisch SEO-titels en metabeschrijvingen voor jouw berichten te genereren, ga naar Zoekweergave -> Contenttypes en wijzig het sjabloon voor berichten.(zie afbeelding)

Je zal zien dat het veld voor titels al is ingevuld, maar dit kan je veranderen naar gelang je wenst.
Je kan verschillende variabelen gebruiken om in deze sjabloon in te vullen. Bijvoorbeeld de naam van het bericht, de pagina of het product en de naam van jouw site. Weet je niet zeker welke variabelen je kan of zou moeten gebruiken? Hieronder worden de variabelen voor zoekweergave in detail uitgelegd.

Snippet Variabelen

Snippet-variabelen zijn een belangrijk onderdeel geworden van Yoast SEO. Deze variabelen maken het mogelijk om bepaalde processen op jouw site te automatiseren. Ze maken het ook gemakkelijk om metabeschrijvingen te wijzigen, omdat je alleen de structuur van de variabele hoeft te wijzigen, vult het systeem de gegevens automatisch in. Dit zal ik verder uitdiepen in dit artikel.

Wat is een snippetvariabele?

Het is belangrijk om te weten dat een variabele een naam of een symbool is dat staat voor een waarde. Yoast SEO gebruikt bijvoorbeeld de variabele Sitename om de sitenaam van de site zelf te krijgen. Op deze manier hoef je als gebruiker deze informatie niet met de hand in te typen. Wanneer de naam van de site verandert, krijgt de variabele automatisch de nieuwe naam van de site. Stel je toch eens voor hoeveel tijd dit zou kosten als je dit voor elke pagina apart handmatig bij elke wijziging zou moeten instellen. Dus zo zie je hoe belangrijk en krachtig variabelen zijn.

Hoe gebruikt Yoast SEO variabelen?

Yoast SEO maakt gebruik van variabelen om jou de vrijheid en flexibiliteit te geven die je nodig hebt bij het werken aan SEO. Het maakt het veel eenvoudiger om een ​​gemeenschappelijke basis voor jouw tekstvelden te vinden. Feit is wel dat indien je ooit eens iets zou moeten veranderen, dat variabelen dit automatisch en snel voor je doen.

Je kan de relevante opties vinden in het gedeelte Zoekweergave van de Yoast SEO-plug-in (zoals voorheen al aangegeven). Daar vind je tal van opties voor het instellen van variabelen om jouw SEO-inspanningen te automatiseren. De volledige lijst met variabelen staat op het tabblad HELP van de plug-in. Ga gewoon naar SEO → Zoekweergave en klik linksboven op de knop Need help?. Kies vervolgens Snippet-variabelen om ze te bekijken.

Je bent vrij om de instellingen naar eigen inzicht te wijzigen, maar onthoud dat de standaardinstellingen bijna altijd geschikt zijn voor elke site. Je kan variabelen instellen voor:

  • Startpagina
  • Pagina Titel
  • Berichten
  • Pages
  • Bericht typen
  • Categorieën
  • Tags
  • Archief

Kortom

De SEO door Yoast plugin is een krachtige optimalisatie tool voor WordPress. Deze is bijna niet meer weg te denken. Wil jij bepalen hoe jouw website pagina’s getoond worden in Google? Gebruik dan SEO door Yoast.