Focussen op long tail zoekwoorden is een goede SEO-tactiek

HomeBlogFocussen op long tail zoekwoorden is een goede SEO-tactiek

Long tail zoekwoorden zijn sleutelzinnen die gebruikt worden om specifieker te kunnen zoeken. Hierop wordt minder vaak gezocht, maar men krijgt hierop een beter resultaat en de conversie op de website ligt ook hoger, dan bij algemene zoektermen. Zoek je op Internet Marketing, dan krijg je een algemeen resultaat. Maar zoek je op bijvoorbeeld Internet Marketing en WordPress webdesign, dan zal het resultaat gerichter zijn. Probeer hiervan te profiteren. Zorg er wel eerst voor dat je een duidelijke visie hebt over jouw bedrijf, product/ dienst en website.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Een korte uitleg heb ik in de inleiding eigenlijk al gegeven. Het is niet zo dat bij het gebruik van long tail zoekwoorden jouw pagina’s niet vindbaar worden op het gebruik van algemene zoektermen. Uiteindelijk zal je merken dat ook bij het invoeren van algemene zoektermen, website pagina’s hoger ranken in de zoekmachine.

Eén hoofdthema

Het is verstandig om de naamgeving van de berichten die je plaatst (in de veel gevallen is dat blog) een specifieke benaming te geven. Alleen de benaming ‘blog’ is niet voldoende. In ons geval richten de berichten zich met name op het onderwerp internet marketing. Vandaar de naam ‘internet marketing blog’. Uiteindelijk willen wij hierop gevonden kunnen worden. De benaming ‘blog’ is te algemeen en wordt veel gebruikt. Dat is meteen de reden waarom het lastig zal zijn om hierop te kunnen scoren.

 

algemene zoektermen

Veel tail-onderwerpen

Wij kunnen echter niet alle blogberichten voor dezelfde term [internet marketing] optimaliseren, ook al gaan al onze blogberichten over dit onderwerp. In plaats daarvan moeten veel blogberichten over allerlei long tail varianten van zoekwoord nummer één schrijven. In ons voorbeeld ‘internet marketing blog’ hebben we diverse onderwerpen gepakt die allen een uniek onderwerp behandelen uit de focus trefwoorden: internet marketing.

En wij kunnen je vertellen dat wij nog lang niet klaarzijn…

Link van de staart naar het hoofd!

Als jij jouw blogpost optimaliseert voor verschillende long tail varianten, moet je van deze blogposts linken naar jouw categoriepagina’s ‘hoofd’ en van deze categoriepagina’s naar jouw meest geweldige pagina’s. Dit zijn de zogenaamde cornerstone pagina’s (pagina’s die een bedrijf vertegenwoordigen). Onthoud: koppel altijd van de staart aan je hoofd! Op die manier laat jij Google zien hoe jouw sitestructuur eruit ziet en welke van de pagina’s het belangrijkst is. Zorg ervoor dat de meest geweldige pagina’s hoog scoren in Google!

Waarom focussen op long tail zoekwoorden?

Het is veel gemakkelijker om te classificeren voor long tail zoekwoorden dan voor de meer algemene zoektermen, omdat er minder websites strijden om hoge rankings op de resultatenpagina’s van Google. Hoe langer (en specifieker) de zoektermen zijn, hoe gemakkelijker het is om te rangschikken voor die term. Onze blog berichten scoren hoog in Google en wij zorgen ervoor dat deze linken naar de meest belangrijke pagina’s. Focussen op een groep long tail sleutelwoorden leidt tot heel wat verkeer. Dit is de basis van onze zoekmachine optimalisatie dienst.

Dus waarom is jouw missie belangrijk?

Als je iets wil verkopen, dan moet jij gewoon een uitstekend product hebben! En je moet goed weten wat jouw product of website zo speciaal maakt voor het publiek. Hierdoor zal het veel gemakkelijker zijn om een product of dienst te verkopen. Neem dus de tijd om na te denken over het unieke karakter van jouw product.

Verkoop je cruises naar Hawaii? Biedt je geweldige faciliteiten aan voor kinderen, waardoor de cruises vooral geschikt zijn voor jonge ouders of alleenstaande moeders? Het aanbieden van geweldige cruises naar Hawaii voor alleenstaande moeders kan de uniciteit zijn van jouw service. Dit is jouw missie, niche, dit is wat jij jouw publiek te bieden hebt! Zorg ervoor dat jij jouw missie opschrijft in woorden die door jouw publiek worden gebruikt en begrepen.

Focussen op long tail zoekwoorden

Concurrentievermogen van de markt

In sommige markten is het moeilijk om te rangschikken. Sommige markten zijn alleen zeer concurrerend, met grote bedrijven die de zoekresultaten domineren. Deze bedrijven hebben een zeer groot budget te besteden aan marketing in het algemeen en SEO specifiek. Het rangschikken op deze markten is moeilijk. Je kan niet concurreren met een klein budget in een markt zoals de reisindustrie met zoektermen als Vakantie Hawaii.

Als je echter jouw missie duidelijk hebt, zou je moeten kunnen definiëren wat een product of website onderscheidt van deze markt. Je zou in staat moeten zijn om jouw gebied te vinden. En je moet jouw missie gebruiken om te beginnen met rangschikken! Het nemen van het voorbeeld van cruises voor alleenstaande moeders naar Hawaii zou betekenen dat jij je moet concentreren op de minder competitieve term. Nogmaals, gebruik woorden die jouw doelgroep gebruikt (en vermijd moeilijke termen).

Gebruik jouw missie om zoekwoorden met long tail te definiëren

De definitie van een missie, waarin je glashelder maakt wat de geweldigheid van een product, site of blog is, moet centraal staan ​​bij het kiezen van de long tail zoekwoorden waarnaar je wil rangschikken. Proberen om jouw website te laten rangschikken voor een specifieke term kan behoorlijk winstgevend zijn, zolang deze specifieke term sterk lijkt op het product dat je verkoopt.

De termen die jij gebruikt om jouw missie te beschrijven, kunnen mooi worden gebruikt om je te concentreren op jouw SEO-strategie. Deze woorden moeten centraal staan ​​in de long tail zoekwoorden waarop je de website wilt laten rangschikken. Mensen die de voorwaarden van jouw missie gebruiken en de website vinden, zijn relatief klein qua volume, maar deze mensen hebben de grootste kansen om een product te kopen of om regelmatige bezoekers te worden.

 

missie long tail zoekwoorden

Wil je meer hierover weten?

Dan kan je bij ons een SEO-consult aanvragen. In een korte tijd wordt uitgelegd hoe je jouw website beter kunt rangschikken in Google.