Focussen op long tail zoekwoorden is een goede SEO-tactiek

8 april 2019

Long tail zoekwoorden zijn sleutelzinnen die gebruikt worden om specifieker te kunnen zoeken. Hierop wordt minder vaak gezocht, maar men krijgt hierop een beter resultaat en de conversie op de website ligt ook hoger, dan bij algemene zoektermen. Zoekt u op Internet Marketing, dan krijgt u een algemeen resultaat. Maar zoekt op bijvoorbeeld Internet Marketing en Wordpress webdesign, dan zal het resultaat gerichter zijn. Probeer hiervan te profiteren. Zorg er wel eerst voor dat u een duidelijke visie heeft over uw bedrijf, uw product/ dienst en uw website.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Een korte uitleg heb ik in de inleiding eigenlijk al gegeven. Het is niet zo dat bij het gebruik van long tail zoekwoorden uw pagina’s niet vindbaar worden op het gebruik van algemene zoektermen. Uiteindelijk zult u merken dat ook bij het invoeren van algemene zoektermen, uw website pagina’s hoger ranken in de zoekmachine.

algemene zoektermen

Eén hoofdthema

Het is verstandig om de naamgeving van de berichten die u plaatst (in de veel gevallen is dat blog) een specifieke benaming te geven. Alleen de benaming ‘blog’ is niet voldoende. Mijn berichten richten zich met name op het onderwerp internet marketing. Vandaar de naam ‘internet marketing blog’. Uiteindelijk wil ik hierop gevonden kunnen worden. De benaming ‘blog’ is te algemeen en wordt veel gebruikt. Dat is meteen de reden waarom het lastig zal zijn om hierop te kunnen scoren.

Veel tail-onderwerpen

Ik kan echter niet alle blogberichten voor dezelfde term [internet marketing] optimaliseren, ook al gaan al mijn blogberichten over dit onderwerp. In plaats daarvan moet ik veel blogberichten over allerlei long tail varianten van mijn zoekwoord nummer één schrijven. In mijn voorbeeld ‘internet marketing blog’ heb ik diverse onderwerpen gepakt die allen een uniek onderwerp behandelen uit de focus trefwoorden: internet marketing. 

En ik kan u vertellen dat ik nog lang niet klaar ben…

Link van de staart naar het hoofd!

Als u uw blogpost optimaliseert voor verschillende long tail varianten, moet u van deze blogposts linken naar uw categoriepagina’s ‘hoofd’ en van deze categoriepagina’s naar uw meest geweldige pagina’s. Dit zijn de zogenaamde cornerstone pagina’s (pagina’s die uw bedrijf vertegenwoordigen). Onthoud: koppel altijd van de staart aan je hoofd! Op die manier laat u Google zien hoe uw sitestructuur eruit ziet en welke van uw pagina’s het belangrijkst is. Zorg ervoor dat uw meest geweldige pagina’s hoog scoren in Google!

Waarom focussen op long tail zoekwoorden?

Het is veel gemakkelijker om te classificeren voor long tail zoekwoorden dan voor de meer algemene zoektermen, omdat er minder websites strijden om hoge rankings op de resultatenpagina’s van Google. Hoe langer (en specifieker) de zoektermen zijn, hoe gemakkelijker het is om te rangschikken voor die term. Mijn blog berichten scoren hoog in Google en ik zorg ervoor dat deze linken naar mijn meest belangrijke pagina’s. Focussen op een groep long tail sleutelwoorden leidt tot heel wat verkeer. Dit is de basis van mijn zoekmachine optimalisatie dienst.

Dus waarom is uw missie belangrijk?

Als u iets wilt verkopen, dan moet u gewoon een uitstekend product hebben! En u moet goed weten wat uw product of uw website zo speciaal maakt voor het publiek. Hierdoor zal het veel gemakkelijker zijn om uw product of dienst te verkopen. U moet dus de tijd nemen om na te denken over het unieke karakter van uw product.

Focussen op long tail zoekwoorden

Verkoopt u cruises naar Hawaii? U biedt geweldige faciliteiten voor kinderen, waardoor de cruises vooral geschikt zijn voor jonge ouders of alleenstaande moeders. Het aanbieden van geweldige cruises naar Hawaii voor alleenstaande moeders kan de uniciteit zijn van uw service. Dit is uw missie, uw niche, dit is wat u uw publiek te bieden heeft! Zorg ervoor dat u uw missie opschrijft in woorden die door uw publiek worden gebruikt en begrepen.

Concurrentievermogen van de markt

In sommige markten is het moeilijk om te rangschikken. Sommige markten zijn alleen zeer concurrerend, met grote bedrijven die de zoekresultaten domineren. Deze bedrijven hebben een zeer groot budget te besteden aan marketing in het algemeen en SEO specifiek. Het rangschikken op deze markten is moeilijk. U kunt niet concurreren met een klein budget in een markt zoals de reisindustrie met zoektermen als Vakantie Hawaii.

Als u echter uw missie duidelijk hebt, zou u moeten kunnen definiëren wat uw product of website onderscheidt van deze markt. U zou in staat moeten zijn om uw gebied te vinden. En u moet uw missie gebruiken om te beginnen met rangschikken! Het nemen van mijn voorbeeld van cruises voor alleenstaande moeders naar Hawaii zou betekenen dat u zich moet concentreren op de minder competitieve term. Nogmaals, gebruik woorden die uw doelgroep gebruikt (en vermijd moeilijke termen).

Gebruik uw missie om zoekwoorden met long tail te definiëren

De definitie van uw missie, waarin u glashelder maakt wat de geweldigheid van uw product, site of blog is, moet centraal staan ​​bij het kiezen van de long tail zoekwoorden waarnaar u wilt rangschikken. Proberen om uw website te laten rangschikken voor een specifieke term kan behoorlijk winstgevend zijn, zolang deze specifieke term sterk lijkt op het product dat u verkoopt.

missie long tail zoekwoorden

De termen die u gebruikt om uw missie te beschrijven, kunnen mooi worden gebruikt om u te concentreren op uw SEO-strategie. Deze woorden moeten centraal staan ​​in de long tail zoekwoorden waarop u uw website wilt laten rangschikken. Mensen die de voorwaarden van uw missie gebruiken en uw website vinden, zijn relatief klein qua volume, maar deze mensen hebben de grootste kansen om uw product te kopen of om regelmatige bezoekers te worden.

Wilt u meer hierover weten?

Dan kunt u bij mij een SEO-consult aanvragen. U wordt dan in korte tijd uitgelegd hoe u uw website beter kunt rangschikken in Google.

Terug naar overzicht