Waarom is website structuur belangrijk voor Google en voor gebruikers?
Er zijn drie redenen waarom website structuur belangrijk is voor Google en dus voor jouw kans om te worden gerangschikt in de zoekmachines.
- Structuur is een gids voor Google
De manier waarop de site is gestructureerd geeft Google informatie over waar je de meest essentiële inhoud kan vinden. De structuur van de site bepaalt of een zoekmachine kan begrijpen waar jouw website over gaat en wat je verkoopt.Google crawlt websites door de links, intern en extern, te volgen met behulp van een bot genaamd Googlebot. En door deze links te volgen, bepaalt Google de relatie tussen de verschillende pagina’s. De structuur van jouw website is een gids voor Google en daarom zeer cruciaal.
- Niet concurreren met uw inhoud
De tweede reden waarom de website structuur essentieel is voor Google, is omdat je zonder een goede structuur met jezelf zal concurreren om een hoge positie in de zoekmachines. Je hebt waarschijnlijk blogberichten of artikelen op de site die hetzelfde onderwerp behandelen. Wij schrijven regelmatig gevarieerde berichten om ervoor te zorgen dat berichten qua inhoud en onderwerp variëren. En dus varieert de focus zoekterm per artikel. Zo voorkom je dat je gelijkwaardige content plaats op de website.Als jij Google niet vertelt welke berichten het belangrijkst zijn, zullen al jouw berichten met elkaar concurreren. De oplossing is vrij eenvoudig: laat Google weten welke pagina jij het belangrijkst vindt. Vertel Google welk verhaal jij boven op de stapel wil hebben. Hiervoor heb je een goede interne koppelingsstructuur nodig.
- Website structuur is belangrijk voor UX
Dus een goede website structuur helpt jouw site hoog te scoren in Google. Maar vergeet niet dat de website structuur ook belangrijk is voor de User eXperience (UX). De structuur van de website moet worden weerspiegeld in de navigatie van jouw website. Als deze structuur duidelijk is, vindt het publiek eenvoudig zijn weg op de website. Een goede UX vergroot jouw kansen voor mensen om te converteren. Producten worden eerder gekocht, je ontvangt eerder aanmeldingen voor nieuwsbrieven, etc. Bovendien houdt Google van websites die ook goed presteren!
Hoe te beginnen met de website structuur?
Wat zijn de dingen die je moet doen om de structuur van jouw website te verbeteren? Wat kan je doen om te voorkomen dat jouw website structuur een probleem wordt? Hieronder drie basistips voor het snel verbeteren van de website structuur.
- Verwijder oude inhoud
Veel winkels verkopen elk seizoen een verschillende collectie producten (kleding, schoenen). Als je niet wil dat telkens hetzelfde product wordt verkocht, dan moet je de pagina verwijderen. Mogelijk heb je echter enkele links naar de pagina die je wil verwijderen. En weet je eigenlijk wel, dat links naar jouw pagina waardevol zijn voor SEO! Je wil ervoor zorgen dat je van deze links profiteert, ook al bestaat de pagina niet meer. Daarom moet je de URL omleiden. Dit noemen we ook wel ‘redirect’. Als je niet weet hoe dit moet, dan kunt je hiervoor jouw website bouwer vragen. Of vraag het ons.
- Evalueer de categorieën
Zorg ervoor dat categorieën ongeveer even groot zijn. Categorieën worden te groot als je veel over een specifiek onderwerp schrijft en minder over andere. Op een gegeven moment zou je die ene categorie in twee categorieën moeten verdelen. Een goede vuistregel voor de grootte van categorieën is ervoor te zorgen dat geen enkele categorie meer dan tweemaal zo groot is als een andere categorie. Wanneer een categorie aanzienlijk groter is dan andere, raakt de website uit balans. Eerlijkheidshalve moeten we bekennen dat het best lastig is om te rangschikken met blogposts binnen een enorme categorie. De stapel is te groot geworden om door te zoeken. In dit geval zou je de categorieën moeten evalueren en optimaliseren: misschien een paar van hen samenvoegen of splitsen. Bedenk goed waarom jij jouw website ooit hebt laten maken.
- Verbeter de interne link structuur
Je moet naar de meest essentiële inhoud op de site linken om Google te laten zien dat deze artikelen jouw beste en meest complete artikelen zijn. Een goede interne koppelingsstructuur is cruciaal voor Google, maar het is ook logisch voor gebruikers; je wil dat ze jouw beste berichten lezen, toch? Zoals reeds aangegeven, schrijf gevarieerde berichten. Deze berichten voorzie je van tekstlinks om ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s een verwijzing krijgen. Google ziet deze verwijzing en zal het verwezen artikel hoger plaatsen in de Google ranking.
Hulp nodig met jouw website structuur?
Je kan een consult aanvragen. Tijdens dit consult krijg je tips en wordt jouw website getest en doorlopen. Na 1,5 uur kan je zelf aan de slag om jouw website te verbeteren en kan je dus zelf de zoekmachine optimalisatie verzorgen.
Het is belangrijk om te weten dat de website structuur deel uitmaakt van een groter, doorlopend proces. Jouw website zal groeien en daarom zal de structuur onderhoud nodig hebben. Het verbeteren en onderhouden van de structuur van een website moet een kernaspect zijn van elke SEO-strategie.
Vraag vandaag een consult aan.