10 redenen waarom uw website niet vindbaar is in Google

8 juli 2021

Wat kan er aan de hand zijn als uw perfect geoptimaliseerde bericht in uw website niet vindbaar is in Google? Is het probleem dat uw website helemaal niet op Google staat, of gaat er iets anders mis? Wat weerhoudt uw inhoud ervan om die felbegeerde nummer 1-positie te bereiken? In dit bericht bespreken we tien mogelijke redenen waarom uw website niet vindbaar is in Google, ook al is deze geoptimaliseerd.

Mogelijke problemen in vier secties verdeeld:

  • Problemen met indexeren en crawlen: hoe u kunt controleren of uw website op Google staat, plus redenen waarom uw website/pagina mogelijk niet op Google staat
  • Technische problemen met uw website: negeert Google uw website omdat deze niet correct is ingesteld?
  • Koppelingsproblemen: Beperken uw interne koppelingsstructuur en gebrek aan kwaliteitsbacklinks uw succes?
  • Problemen met inhoud en zoekwoorden: is uw inhoud van hoge kwaliteit en afgestemd op de juiste zoekintentie? Zijn uw zoekwoorden gewoon te concurrerend?

Problemen met indexeren en crawlen

De eerste paar punten op de lijst hebben allemaal te maken met problemen met het indexeren en crawlen. Simpel gezegd, u kunt niet ranken als uw pagina of website in de eerste plaats niet op Google staat.

1. Uw website/pagina staat niet op Google

Als u niet zeker weet of uw website op Google staat of niet, kunt u dit controleren met behulp van de website: zoekoperator in Google. Typ site:krachtinternetmarketing.nl en u ziet een lijst met pagina’s die op dat domein zijn gevonden. Als u de volledige URL van een specifiek artikel typt, zou u slechts één zoekresultaat moeten zien. Als u uw pagina’s ziet, betekent dit dat Google uw site kent en – althans een deel ervan – in zijn index heeft opgenomen. Zodra u ontdekt dat uw pagina in de index staat, maar u denkt dat deze niet goed presteert, kunt u dieper graven.

10 redenen waarom uw website niet vindbaar is in Google

Hoe kan dit worden hersteld?
In dit voorbeeld wordt uitgegaan van een WordPress website met een Yoast SEO-plug-in. In deze plug-in kunnen de meta keywords en omschrijving aan een webpagina worden toegevoegd. Zorg er eerst voor dat deze Yoast SEO-plug-in correct is ingesteld. In de eerste stap van de Yoast-configuratiewizard wordt u gevraagd of uw site klaar is om geïndexeerd te worden. Als u ‘nee’ antwoordt en later vergeet dit in ‘ja’ te veranderen, wordt uw inhoud niet weergegeven in de zoekresultaten! Maar als dit het geval is, ziet u een waarschuwing in uw algemene Yoast SEO-dashboard, dus dat is gemakkelijk te controleren.

2. Uw website/pagina is nog te nieuw

Als uw website of pagina nieuw is, is het misschien een kwestie van even afwachten en over een tijdje terugkomen. Soms duurt het dagen of misschien zelfs weken voordat Google uw website of pagina heeft gecrawld, geïndexeerd en gerangschikt.

Hoe kan dit worden hersteld?
Als u controleert en ontdekt dat uw site nog niet op Google staat, kunt u Yoast SEO installeren (in WordPress) en de gegenereerde XML-sitemap indienen bij Google Search Console om Google te helpen uw website te ontdekken. Heeft u geen WordPress website, dan kunt u ook een sitemap genereren door middel van een sitemap generator. In Google Search Console kunt u ook de URL-inspectietool gebruiken om erachter te komen hoe specifieke pagina’s het doen. Het vertelt u precies hoe Google uw site crawlt en bekijkt.

Voor elke nieuw gemaakte website wordt door ons de website aangemeld bij Google Search Console en een sitemap ingediend (Voorbeeld van een sitemap gegenereerd door Yoast SEO Plug-in: sitemap_index.xml)

Google Search Console

3. Uw inhoud is niet geïndexeerd

Een van de meest voorkomende redenen waarom Google uw website of een specifieke pagina niet indexeert, is omdat deze – per ongeluk – niet is geïndexeerd. Door noindex-metarobots-tags aan een pagina toe te voegen, weet Googlebot dat het een pagina kan crawlen, maar dat de resultaten niet aan de index kunnen worden toegevoegd.

Hoe kunt u controleren of uw pagina niet geïndexeerd is? Dat is eenvoudig, open gewoon de webpagina en bekijk de broncode. Ergens in de kop van de pagina vindt u de onderstaande code. Dit vertelt de crawlers van zoekmachines dat de inhoud van de pagina niet aan de index moet worden toegevoegd en dus moet worden voorkomen dat deze wordt gerangschikt.

<meta name=”robots” content=”noindex”>

 

broncode

Via Google Chrome (onder het tabblad Weergave -&gt; Ontwikkelaar) is de broncode van de website te raadplegen.

 

Hoe kan dit worden hersteld?
Dit gebeurt zo nu en dan gewoon! Ook wij maken af ​​en toe een foutje en noindexeren per ongeluk een bericht. Gelukkig is er een gemakkelijke oplossing. Als het om één specifieke pagina gaat, dan staat onder ‘Geavanceerd’ in de Yoast SEO plug-in onder Sta zoekmachines toe… de optie op: ‘Nee’. Zet deze op ‘Ja’ en werk de pagina bij.

no-index

4. Uw site/pagina blokkeert Google met robots.txt

U heeft Google misschien verteld om uw inhoud niet te indexeren, maar het is ook mogelijk dat u Google hebt verteld uw site helemaal niet te crawlen! Het blokkeren van crawlers in een zogenaamd robots.txt-bestand is een veilige manier om nooit verkeer te krijgen. Robots blokkeren is makkelijker dan u zou denken. WordPress heeft bijvoorbeeld een instelling voor zichtbaarheid van zoekmachines die – eenmaal ingesteld om zoekmachines te ontmoedigen om deze site te indexeren – zijn uiterste best doet om crawlers buiten de deur te houden. Schakel dit uit om uw website weer beschikbaar te maken.

Vanaf WordPress 5.3 gebruikt WordPress de noindex-aanpak beschreven in punt 3 voor het indexeren van sites via de instelling Search Engine Visibility. Deze wijziging was nodig omdat Google soms nog steeds pagina’s indexeerde die het tegenkwam.

Naast het vertellen van WordPress om zoekmachines te blokkeren, kan het zijn dat andere technische problemen crawlfouten genereren waardoor Google uw site niet goed kan crawlen. De webserver van uw site kan acteren en serverfouten of buggy-bits JavaScript in uw code vertonen die door de crawler worden gehaald. Zorg ervoor dat Google uw site gemakkelijk kan crawlen.

Hoe kan dit worden hersteld?
U dient onder het ‘Dashboard’ van WordPress naar ‘Instellingen ->Lezen’ te gaan en de optie ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ uit te vinken.

Zoekmachine zichtbaarheid


Technische problemen die de ranking beïnvloeden

Is uw pagina/website wel geïndexeerd maar niet gerangschikt? Dan zijn technische problemen iets dat u misschien wilt controleren.

5. Uw website scoort niet omdat uw site technische problemen heeft

Uw website moet aan bepaalde technische benchmarks voldoen als u wilt scoren in Google! De laadsnelheid, of hoe snel uw pagina’s laden, is een belangrijke factor. Beveiliging is ook belangrijk, en dat is niet alles. In ons artikel: 8 dingen die iedereen moet weten over technische SEO lees je alles over de essentie.

Als uw bericht helemaal niet in de zoekmachines wordt weergegeven, kunnen technische problemen ervoor zorgen dat het niet volledig in de zoekresultaten wordt weergegeven. U kunt conflicterende plug-ins hebben die problemen veroorzaken, en we hebben ook enkele thema’s gezien die voorkomen dat Google uw site indexeert. En hoewel Yoast SEO veel technische problemen onder de motorkap oplost, moet het correct worden ingesteld om dat goed te doen.

Hoe kan dit worden hersteld?
De oplossing die u nodig heeft, hangt af van de technische problemen die uw website heeft. Overigens kan niet alles hier behandeld worden, maar we raden aan de volgende punten te controleren:

  • Zorg ervoor dat al uw Yoast-plug-in-instellingen correct zijn;
  • Controleer of u de dingen op de juiste manier doet om de laadtijden laag te houden;
  • Zorg ervoor dat uw site is ingesteld op https:// en dat uw beveiligingscertificaten up-to-date zijn;
  • Controleer of uw plug-ins en/of thema geen problemen veroorzaken.

Als alles er goed uitziet met je technische SEO en uw site is geïndexeerd, moet u nog wat verder graven om erachter te komen wat het probleem is. Wij hebben nog een aantal gerelateerde artikelen die u wellicht verder kunnen helpen.

6. U wordt gestraft voor het overtreden van SEO-regels

Als Google u betrapt op het gebruik van duistere SEO-technieken die het niet toestaat, b.v. stiekeme tactieken zoals het kopen van links of het proppen van trefwoorden in verborgen tekst – uw pagina of site kan worden bestraft. Als u al moeite doet om een ​​goede website en hoogwaardige inhoud te maken, is het contraproductief om het te proberen. Zelfs als al het andere op de pagina perfect is, als u iets doet dat Google niet toestaat, zult u problemen krijgen met het rangschikken (of zelfs verschijnen in de zoekresultaten van Google).

De meeste van deze dingen zijn gezond verstand, dus als u Google niet probeert te misleiden of mensen spamt, hoeft u zich waarschijnlijk geen zorgen te maken. Er zijn echter een paar dingen die vroeger gebruikelijk waren in SEO en die nu tot grote straffen kunnen leiden.

Zoals:

  • Het toevoegen van zoveel mogelijk meta keywords aan een pagina;
  • Het kopen van backlinks.
  • Gebruik van verborgen zoektermen.

Hoe kan dit worden hersteld?
U kunt controleren of Google uw pagina heeft gemarkeerd voor dit soort problemen op het tabblad Handmatige acties in Google Search Console (GSC). Mogelijke issues vindt u in het tabblad Handmatige acties.


Koppelingsproblemen die van invloed zijn op de ranking

Het hebben van een goede interne linkstructuur en kwalitatieve backlinks zijn belangrijk als je hoog wilt scoren. Google crawlt het web en volgt elke gevonden link, dus als uw links ontbreken, kan dit problemen veroorzaken met de rangschikking.

7. Uw site heeft geen goede interne linkstructuur

Nog een reden waarom uw content niet in de zoekresultaten verschijnt: een cruciaal onderdeel van uw SEO-strategie is niet op orde. Onderschat het belang van de sitestructuur – de interne linkstructuur – voor uw SEO-strategie niet. Het hebben van een duidelijke sitestructuur leidt tot een beter begrip van uw website door Google. Als uw interne linkstructuur slecht is, zijn de kansen om hoog te scoren lager, zelfs wanneer uw inhoud goed is geoptimaliseerd en geweldig is.

Hoe kan dit worden hersteld?
Begin met het toevoegen van die links! Zorg ervoor dat uw belangrijke berichten en pagina’s de meeste interne links naar hen hebben. Maar voeg niet willekeurig links toe: zorg ervoor dat u relevante, gerelateerde links toevoegt die waarde toevoegen voor uw gebruikers.

U kunt het Yoast SEO-filter voor verweesde inhoud gebruiken om berichten te vinden zonder inkomende interne links. De premium versie van Yoast SEO helpt u nog meer door tijdens het schrijven nuttige linksuggesties aan te bieden.

8. Er zijn weinig backlinks naar uw site

Als u net bent begonnen met uw website, zal uw inhoud niet meteen ranken. Ook niet als u alles perfect hebt geoptimaliseerd en elk bolletje in Yoast SEO groen is. Om te kunnen ranken, heeft u enkele links van andere websites nodig. Google moet immers weten dat uw website bestaat.

Hoe kan dit worden hersteld?
Het creëren van voortreffelijke inhoud is een goede manier om links naar uw pagina’s te krijgen. Inhoud van hoge kwaliteit trekt meestal klikken aan van lezers die de inhoud ook via sociale media kunnen delen. Dit alles helpt om die links te krijgen. Natuurlijk kunt u nog meer doen om links te krijgen op een natuurlijke, niet-spamachtige manier.

Om (meer) backlinks te krijgen, kunt u contact opnemen met andere websites. U zult wat PR of linkbuilding moeten doen. Vraag hen om uw site te vermelden of over uw product te praten en naar uw site te linken. Je kunt ook sociale media gebruiken om dit naar buiten te brengen!


Problemen met inhoud en zoekwoorden die van invloed zijn op de positie

Als al het andere is zoals het zou moeten zijn, kan de reden dat uw pagina of site niet scoort, verband houden met uw inhoud of zoekwoorden.

9. Uw pagina is top, maar er is te veel concurrentie

In de meeste gevallen is de reden dat een pagina niet scoort, dat er simpelweg te veel concurrentie is. Als u uw inhoud optimaliseert voor concurrerende zoekwoorden en trefwoorden, zoals bivoorbeeld [Gitaar], [Stofzuiger] of [Televisie kopen], is de kans groot dat u niet voor die term scoort.

Als u wilt weten of dit het probleem is, controleert u de resultatenpagina’s voor uw zoekwoord. Domineren sites met een hoge autoriteit, zoals Wikipedia of Amazon, de eerste pagina? Ziet u veel sites die zich al stevig in deze niche hebben gevestigd? De kans is groot dat uw site (nog) niet de autoriteit heeft die deze andere websites hebben. U kunt dus alles optimaliseren wat u wilt, maar helaas is dat niet genoeg om hoog in de zoekresultaten te scoren als uw niche te concurrerend is. Heeft u de ambitie daar wel in te scoren, heb dan geduld, want dat is hard werken…

Hoe kan dit worden hersteld?
Als u wilt ranken voor zeer concurrerende termen, moet u een longtail-zoekwoordstrategie proberen. Schrijf inhoud die is gericht op gerelateerde long tail-zoekwoorden en woordgroepen voordat u de concurrerende zoekwoorden aanpakt. Als deze longtail-artikelen beginnen te rangschikken, kunt u ook voor meer concurrerende zoektermen rangschikken. Zo’n strategie vereist inspanningen op de lange termijn, maar uiteindelijk zal het zijn vruchten afwerpen.

10. Inhoud van lage kwaliteit of verkeerde intentie

Een laatste ding dat de reden kan zijn dat uw inhoud niet wordt gerangschikt: het komt niet overeen met de intentie van mensen die naar uw zoekwoord zoeken. Zoekintentie wordt tegenwoordig een steeds belangrijker factor voor zoekmachines: willen mensen iets kopen, naar een bepaalde website gaan of zijn ze op zoek naar informatie? Zelfs als u een meer longtail-sleutelzin target, is de kans groot dat zoekmachines deze niet in de resultaten laten zien als uw inhoud niet overeenkomt met de dominante bedoeling van zoekers, omdat het niet is waarnaar mensen op zoek zijn.

Laten we een paar voorbeelden bekijken. Stel dat u een hondentrainer bent en u mensen wilt aantrekken om een puppytraining te laten volgen, en uw website daarom optimaliseert voor [het trainen van uw puppy]. Maar vervolgens merkt u op -als u zoekt in Google- dat u juist veel resultaten krijgt met informatieve video’s die erop gericht zijn om zelf een puppy te trainen. Dus zoekers hebben eigenlijk informatieve bedoelingen.

Dit kan ook andersom werken. Als u een stapsgewijze handleiding voor uw blog hebt geschreven over hoe u uw eigen tuindecoratie kunt maken, met als doel om te rangschikken voor [bloemenslingertuindecoratie], kan het zijn dat u moeite hebt om voor die term te rangschikken als mensen dat gewoon willen kopen en juist niet zelf willen maken.

Houd er rekening mee dat niet elke zoekterm één dominant type intentie heeft. Het is ook niet onmogelijk om met inhoud te rangschikken voor verschillende intenties. Toch kan het de moeite waard zijn om hiernaar te kijken als uw geoptimaliseerde content niet in de zoekmachines scoort.

Hoe kan dit worden hersteld?
Helaas heeft u niet de macht om de intentie van gebruikers van zoekmachines te veranderen. Maar u kunt uw contentstrategie aanpassen. Als uw geoptimaliseerde inhoud niet scoort, kijk dan goed naar de zoekresultaten (gebruik de privémodus (in Google Chrome is dat een nieuw incognito venster) en analyseer wat u ziet. Is één bepaald type resultaat dominant? Zijn er afbeeldingen of video’s? Welke gerelateerde zoekopdrachten worden weergegeven? Hier liggen uw kansen. Als u voornamelijk informatieve bedoelingen voor een zoekopdracht vindt, kunt u daarover inhoud schrijven om mensen naar uw site te krijgen, uw merk te vestigen als een betrouwbare informatiebron en in de gaten te houden wanneer mensen iets willen kopen. Als u veel afbeeldingen in de zoekresultaten vindt, moet u zich mogelijk meer richten op beeld-SEO. Houd bij het bepalen van uw SEO-strategie rekening met wat u op de resultatenpagina’s ziet.


Geoptimaliseerde inhoud nog steeds niet gerangschikt?

Geoptimaliseerde inhoud nog steeds niet gerangschikt

Er zijn meerdere redenen die kunnen voorkomen dat een bericht wordt gerangschikt. Heeft u uw bericht correct geoptimaliseerd met Yoast SEO? Dan is de meest voorkomende oorzaak waarschijnlijk dat de concurrentie in een niche gewoon te hevig is. Helaas is SEO een langetermijnstrategie. U moet hard werken en geduld hebben. In de tussentijd zijn er nog een heleboel andere aspecten van uw SEO (sitestructuur, linkbuilding) die u kunt aanpakken. Probeer u te concentreren op alle aspecten van website-optimalisatie, probeer dat beste resultaat te zijn. Het zal zich uiteindelijk uitbetalen!

Terug naar overzicht