Google wijzigt de zoekresultaten

2 oktober 2018

Google wijzigt de zoekresultaten - Zoals we inmiddels al wel weten is Google op zoek naar optimale zoekresultaten voor de bezoeker. Hiervoor wordt kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt. De nieuwste update is binnenkort een feit. De zoekresultaten zullen straks meer inhoud gaan geven na het invoeren van een zoekopdracht.

In toenemende mate weet Google waar u zich bevindt, onthoudt wat u hebt gedaan en waar u waarschijnlijk naartoe wilt. Uiteindelijk wil het dat u meer inhoud ontdekt en in u opneemt – zelfs zonder dat u er specifiek om hebt gevraagd. Eigenlijk gebeurt dit al bij bijvoorbeeld Facebook. Deze laat ook resultaten zien die inhoud bevatten die aansluiten op uw interesses. Dus Google zal op den duur steeds meer inhoud bieden in plaats van alleen naar andere pagina’s te verwijzen. We ontkomen er dus niet aan: Google wijzigt de zoekresultaten.

Google en kunstmatige intelligentie

Het is al een poosje bekend dat Google kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt om zijn kennis van talen te vergroten en gebruikt die kennis om nieuwe soorten zoekopdrachten mogelijk te maken. Danny Sullivan (Google Search Liaison) zei dat Google de afgelopen maanden een AI-methode heeft gebruikt om woorden beter met onderwerpen te verbinden. Danny noemt deze ‘super synoniemen’. Volgens Google wordt 30% van de zoekopdrachten beïnvloed door dit type zoekopdracht.

Neurale matching

Ben Gomes (Vice-president Google Search, News en Assistent), legt deze techniek genaamd neurale matching als volgt uit:

“We zijn nu zover dat neurale netwerken ons kunnen helpen om een ​​grote sprong vooruit te maken in het begrijpen van woorden tot het begrijpen van onderwerpen. Het stelt ons in staat om woorden om te zetten in vagere representaties van de onderliggende onderwerpen en vervolgens de onderwerpen in de query te matchen met de onderwerpen in het document. We noemen deze techniek neurale matching. Dit kan ons in staat stellen vragen aan te pakken zoals: “waarom ziet mijn tv er vreemd uit?” De meest relevante resultaten worden voor die vraag weergegeven, zelfs als de exacte woorden niet op de pagina staan. (Trouwens, de reden waarom de tv er vreemd uitziet blijkt het soap-opera-effect te zijn).”

In de toekomst kan er dus een zoekresultaat weergegeven worden waarbij de zoekwoorden niet eens gebruikt zijn in het artikel (wat dus nu wel het geval is). Het resultaat zal dus een artikel kunnen weergeven dat nauw verbonden is met de geplaatste zoekopdracht. In het voorbeeld van Ben Gomes is het resultaat de reden waarom de tv er vreemd uitziet: het soap-opera-effect dus.

soap opera effect

 

Wie weet, misschien kan uw site nu worden weergegeven in de zoekresultaten zonder uw zoekwoord ooit één keer in de inhoud te vermelden. Alleen al door alle context te bieden rondom het specifieke onderwerp, kan Google dat vergelijken met de ingevoerde zoekopdracht.

Beheer zoekopdrachten en ontdek nieuwe inhoud: Activiteit, Verzameling en Ontdekken

Op het tabblad Activiteit kunt u uw stappen in de zoekresultaten volgen. Het laat u zien welke sites u tijdens een bepaalde sessie hebt bezocht. Dit tabblad – alleen zichtbaar voor u – verschijnt alleen in zoekopdrachten waar het volgens Google klopt. Het zal ook met voorgestelde zoekopdrachten aankomen. u kunt het natuurlijk altijd weer verwijderen.

Een andere manier om bij te houden wat u doet is door het nieuwe tabblad Verzamelingen te gebruiken. Op dit tabblad kunt u zoekopdrachten van uw activiteitskaarten in groepen verzamelen, zodat u ze op een later tijdstip kunt gebruiken. Natuurlijk krijgt u ook inhoud suggesties om de kennis over uw onderwerp / zoekactie etc. te vergaren.

Een andere manier waarop AI verkeer genereert, is de nieuwsfeed van Google op mobiel: de naam Ontdekken. Het is voor veel sites een bron van verkeer gebleken. Het heeft nu meer dan 800 miljoen gebruikers en heeft het afgelopen jaar 2,5 keer meer verkeer naar uitgevers gestuurd. De feed gebruikt ook een nieuwe onderwerplaag om nieuwe artikelen te vinden die relevant zijn voor de interesses van de gebruiker. Het suggereert inhoud zonder intentie: de gebruiker zou niet eens weten dat hij dit wilde lezen. Hoe meer u het gebruikt, hoe meer het weet wat u wilt. Het verandert zelfs de inhoud op basis van de intentie die u tijdens het zoeken toont.

Verhuizen naar visueel zoeken

De overgang naar een meer visuele stijl van zoeken hangt al een tijdje in de lucht. Niet alleen Google, maar ook Microsoft en Pinterest zijn hierin de afgelopen jaren erg actief geweest. Eerder dit jaar lanceerde Google de nieuwe en verbeterde Lens-app. Deze visuele zoekfunctie op basis van AI kan tekst in foto’s analyseren en het kan u lookalikes tonen van items op de foto’s door uw camera naar het item te richten. Desktop zoeken krijgt nu ook een Lens-functie, zodat u kunt analyseren wat er in een foto zit en u verder kunt gaan met zoeken.

Google introduceert ook aanbevolen video’s in de resultaten. Deze video’s zijn zorgvuldig geselecteerd en dienen als uitgangspunt voor een onderwerp. Google maakt gebruik van computervisie om video’s te analyseren en selecteert automatisch de stukjes van een video die het beste passen bij het betreffende onderwerp.

Op 27 september dit jaar, is de release van een nieuwe desktopinterface verschenen voor het zoeken naar afbeeldingen op Google. De interface zal veel meer context rondom de afbeeldingen bieden en zou de ervaring in visueel zoeken veel prettiger moeten maken. Gerelateerde zoektermen helpen u om uw zoekopdracht nog verder te verfijnen.

Het laatste puzzelstukje in de visuele zoekpuzzel is de lancering van AMP-powered Stories in de zoekresultaten. Of u het nu leuk vindt of niet leuk, Google blijft zich bezig houden met het pushen van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. We krijgen AMP-verhalen in zoekresultaten te zien. Google wil ervoor zorgen dat uitgevers het verhaalformat ook gaan gebruiken. Het zal niet lang duren voordat dit natuurlijk wordt ondersteund door advertenties.

AMP-powered Stories

Google altijd op zoek naar de beste zoekresultaten

Op het eerste gezicht lijkt het alsof het zoeken in de loop van twintig jaar niet veel is veranderd. We voeren nog steeds een zoekterm in een vak op een witte pagina in, drukken op enter en krijgen resultaten. Hoe deze zoekresultaten worden gegenereerd, is altijd al een werk in uitvoering geweest. De manier waarop ze worden geselecteerd en gesorteerd, zal voor altijd in handen zijn van steeds veranderende algoritmen. Google wil nu meer controle krijgen over hoe mensen omgaan met zoeken en de resultaten ervan. Het zoekt naar meer manieren om mensen binnen de resultaten te krijgen en ze daar te houden.

Al met al ligt er weer een mooie uitdaging om websites binnen de gestelde ‘Google-regels’ te optimaliseren.

Terug naar overzicht