Content optimalisatie voor zoekmachines

11 maart 2022

Heeft u een blog en vindt u het leuk om posts te schrijven? Dan wilt u waarschijnlijk dat mensen uw berichten lezen. U steekt immers tijd en moeite in het schrijven van uw content. Wist u dat een blog een geweldig hulpmiddel is om meer mensen naar uw website te krijgen? Door uw inhoud te optimaliseren voor zoekmachines, ziet u een toename van uw websitebezoekers. Maar hoe optimaliseert u uw blogposts?

Content optimalisatie voor zoekmachines

De magische wereld van SEO

Voordat we diep ingaan op het hoe en waarom, laten we eerst kijken naar het wat. Het optimaliseren van uw content voor zoekmachines staat ook wel bekend als SEO: Search Engine Optimization. Maar wat betekent het? Het korte antwoord: U zorgt ervoor dat uw post over een bepaald onderwerp hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt. Het lange antwoord: u doet zoekwoordenonderzoek, u hebt een gebruiksvriendelijke sitestructuur, uw sitesnelheid is snel en de kwaliteit van uw content is goed. Laten we nu eens kijken waarom u uw inhoud zou moeten optimaliseren.

Waarom zou u uw content optimaliseren?

Simpel gezegd: u wilt dat mensen de inhoud lezen die u schrijft! De kans is groot dat u schrijft over onderwerpen waar u een passie voor hebt. En uw enthousiasme wilt u delen met anderen. Maar als uw inhoud niet hoog in de zoekresultaten staat, kunnen mensen deze niet vinden. Dat is jammer! Wist u dat 60% van de mensen op de eerste drie links van de zoekresultaten klikt? De meeste mensen kijken zelfs nooit naar de resultaten op pagina twee. Als u uw inhoud optimaliseert en het beste resultaat behaalt, zullen meer mensen uw unieke berichten lezen.

Moet elk stukje content geoptimaliseerd worden?

Goed nieuws: dat hoeft niet! Hoewel het altijd goed is om relevante en leesbare content te schrijven, hoeft niet alles geoptimaliseerd te worden voor zoekmachines. U wilt tenslotte geen zoekmachines vermaken op uw blog. Ze kopen uw producten niet of abonneren zich niet op uw nieuwsbrief. Maar uw publiek wel. Daarom moeten de mensen die uw website bezoeken altijd uw prioriteit hebben.

Bovendien komt niet iedereen via Google op uw website terecht. Mensen kunnen uw website vinden via sociale media, visitekaartjes of gewoon via mond-tot-mondreclame. Als u bijvoorbeeld een trouwe Instagram-aanhanger hebt, kunt u vragen wat ze graag zouden willen zien op uw website. Ook al scoort het onderwerp misschien niet hoog in Google, als uw sociale media-publiek uw blog nog steeds leest, doet u het prima!

Het belangrijkste is dat uw publiek uw belangrijkste focus moet zijn. Google wil dat zijn gebruikers genieten van de websites die ze bezoeken. Zorg ervoor dat u zich op de eindgebruiker concentreert en niet alleen probeert Google te plezieren.

Hoe optimaliseert content?

Er zijn talloze manieren om uw website te optimaliseren. In deze blog zoomen we in op de onderwerpen die specifiek zijn voor het schrijven van inhoud: het gebruik van een goede trefwoorden en het schrijven van hoogwaardige inhoud. Als u meer wilt weten over de sitestructuur of sitesnelheid, dan hebben we daar ook berichten over geschreven! Bekijk ze dan zeker op onze blog.

Een sleutelwoord is de sleutel

Voor elk denkbaar onderwerp is er een publiek. Maar hoe bereikt u de mensen die net zo gepassioneerd zijn over uw content als u? Door te onderzoeken welke zinnen ze gebruiken als ze op zoek zijn naar een specifiek onderwerp. Deze zinnen worden ook wel trefwoorden of sleutelzin genoemd. Als u inhoud schrijft voor een specifieke sleutelzin, neemt de kans toe dat u hoger in het zoekresultaat komt. Helaas worden populaire zoekwoorden zoals kledingwinkel of videogames vaak gebruikt door grote bedrijven. Deze bedrijven schreven heel veel specifieke inhoud die gericht zijn op deze trefwoorden. Daarom moet u proberen een trefwoord of sleutelzin te vinden dat niet veel concurrentie heeft.

Wilt u meer weten over zoekwoorden, bijvoorbeeld hoe u de juiste vindt? Lees dan onze eenvoudige handleiding voor zoekwoordenonderzoek!

Makkelijk te lezen is makkelijk lief te hebben

Het optimaliseren van uw content is niet zomaar een kwestie van het juiste trefwoord kiezen en deze zo veel mogelijk in uw tekst gebruiken. Onthoud: u schrijft voor uw publiek. U moet u concentreren op het schrijven van inhoud waar ze dol op zullen zijn. Dit betekent ook dat u leesbare content moet schrijven. Als uw publiek jong is, kunt u overwegen om korte zinnen en gemakkelijke woorden te gebruiken. Als uw publiek echter voornamelijk professoren zijn, mag u moeilijkere woorden gebruiken. Maar overdrijf het niet! Houd er rekening mee dat het belangrijk is om een ​​leesbare tekst te schrijven. Als mensen een geweldige leeservaring hebben, is de kans groter dat ze terugkeren naar uw website. Of nog beter: vertel het aan hun vrienden!

Waarom zou u uw content optimaliseren?

Maak uw teksten scanbaar

Leesbare teksten schrijven is echter meer dan uw taal aanpassen aan uw publiek. Mensen willen snel de informatie vinden die ze zoeken. Ze scannen meestal uw tekst en lezen alleen de tussenkopjes en de eerste paar zinnen van een alinea. Als ze een lange en moeilijke tekst zonder kopteksten moeten lezen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk opgeven en uw website verlaten. Daarom loont het de moeite om uw tekst leesbaar te maken.

Toegankelijkheid is geweldig

De kans is groot dat niet iedereen in uw publiek valide is. Veel mensen hebben visuele beperkingen zoals kleurenblindheid, en dyslexie is ook een veelvoorkomende handicap. Door uw website voor hen leesbaarder te maken, bent u niet alleen een erg vriendelijk, maar zal Google u ook aardiger vinden! Tegenwoordig richt Google zich meer op hoe toegankelijk websites zijn.

Conclusie: u moet uw inhoud optimaliseren

Er is veel besproken in deze blog. Maar het komt er allemaal op neer: u schrijft graag blogposts en u wilt dat mensen ze lezen. Door uw inhoud te optimaliseren voor zoekmachines, zal uw site hoger scoren en zullen meer mensen uw inhoud vinden. Bovendien verbetert het verbeteren van de leesbaarheid van uw berichten ook de ervaring van uw publiek. Ze zullen uw inhoud met plezier lezen en zullen eerder terugkeren. Dat klinkt geweldig, toch?

Wij gebruiken voor WordPress de Yoast SEO-plug-in

De Yoast SEO-plug-in, is een handige tool om pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines. Wanneer u het focuszoekwoord voor een blog invult, scant de plug-in uw tekst en vertelt u of u het trefwoord genoeg of te vaak hebt gebruikt. Bovendien controleert het of u het hebt gebruikt in je koppen, titel, afbeeldingen, metabeschrijving en subkoppen!

De Yoast SEO-plug-in laat u ook de Google-preview van je blog zien. Dat is handig, want het geeft u een idee van hoe u site in de zoekresultaten zal verschijnen. En vergeet de leesbaarheid niet! Het helpt u leesbare inhoud te schrijven waar uw publiek dol op zal zijn. En het is beschikbaar in meerdere talen.

Hulp nodig?

Wilt u beter gevonden worden in Google? Neem contact met ons op!

Bel 085-0640425

Terug naar overzicht