Zoekwoord kannibalisatie beschadigt Google ranking

HomeBlogZoekwoord kannibalisatie beschadigt Google ranking

Wanneer je veel inhoud op jouw website pagina’s publiceert, zul je op een dag merken dat je met jezelf concurreert in de zoekresultaten. Men kan verschillende artikelen hebben die allemaal op dezelfde sleutelzin zijn gericht. Dit wordt zoekwoord kannibalisatie genoemd en dit kan jouw ranking in de Google zoekmachine beschadigen.
Elke website zal dit van tijd tot tijd tegenkomen en het is iets wat je zeker in de gaten moet houden. Regelmatig analyseren van de website inhoud en ranglijsten zal jou helpen om deze problemen te vinden en te corrigeren. Plan een paar uur per maand om jouw website inhoud op te schonen.

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

Als jij artikelen optimaliseert voor vergelijkbare termen, kun je last hebben van kannibalisatie van zoekwoorden: jij verspeelt dan jouw eigen kansen op een hoge ranking in Google. Google toont slechts 1 of 2 resultaten van hetzelfde domein in de zoekresultaten voor een specifieke zoekopdracht. Als je een domein met een hoge autoriteit bent, kun je misschien wegkomen met 3 resultaten.

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

Als jij artikelen optimaliseert voor vergelijkbare termen, kun je last hebben van kannibalisatie van zoekwoorden: jij verspeelt dan jouw eigen kansen op een hoge ranking in Google. Google toont slechts 1 of 2 resultaten van hetzelfde domein in de zoekresultaten voor een specifieke zoekopdracht. Als je een domein met een hoge autoriteit bent, kun je misschien wegkomen met 3 resultaten.

Waarom is zoekwoord kannibalisme slecht voor SEO?

Als men zijn eigen zoekwoorden kannibaliseert, concurreer je met jezelf om te worden gerangschikt op Google. Stel dat je twee berichten over hetzelfde onderwerp hebt. In dat geval kan Google niet bepalen welk artikel het hoogst gerankt moet worden voor een bepaalde zoekopdracht. Als gevolg daarvan zullen ze waarschijnlijk beide lager gerankt worden.

Wij gebruiken Yoast SEO voor WordPress. Deze tool geeft heel duidelijk een analyse weer. Door middel van een rode stip wordt aangegeven wanneer er een post geoptimaliseerd wordt voor een focuszoekwoord dat eerder is gebruikt.

Maar zoekwoord kannibalisme kan ook optreden als men posts optimaliseert voor focuszoekwoorden die niet precies, maar bijna hetzelfde zijn. Het is dus van belang om vooraf goed na te denken over welke berichten worden gepost en welke juist niet. Immer wil je toch ook dat de belangrijkste berichten hoog in Google worden gerankt?

Hoe kunnen we zoekwoord kannibalisme van zoekwoorden herkennen?

Controleren of jouw site lijdt aan zoekwoord kannibalisme is vrij eenvoudig. Je moet op jouw site zoeken naar een specifiek zoekwoord waarvan je vermoedt dat het meerdere resultaten oplevert. In mijn geval zal ik in google site:krachtinternetmarketing.nl wordpress website laten maken in de zoekmachine raadplegen. De onderstaande resultaten zijn de artikelen waarvan ik vermoedde dat ze last hadden van kannibalisatie.

zoekwoord kannibalisme

Het Googlen van ‘site: domein.com’ zoekwoord ‘geeft een eenvoudig antwoord op de vraag of men kannibalisatie van zoekwoorden heeft.

Los zoekwoord kannibalisatie op met interne koppeling

Jij kan Google helpen erachter te komen welk artikel het belangrijkst is, door een fatsoenlijke interne koppelingsstructuur op te zetten. Je moet linken van berichten die minder belangrijk zijn, naar berichten die het belangrijkst voor jou zijn. Op die manier kan Google achterhalen (door links te volgen) welke jij het populairst wil zien in de zoekmachines.

De interne koppelingsstructuur kan een deel van de zoekwoordproblemen met kannibalisme oplossen. Nadenken over welk artikel voor jou het belangrijkst is, leg een link van de minder belangrijke artikelen naar jouw belangrijkste artikel.

Los zoekwoordkannibalisme op door artikelen te combineren

In veel gevallen is het combineren van artikelen de beste manier om het probleem van kannibalisatie met zoekwoorden op te lossen. Zoek de artikelen op die gericht zijn op vergelijkbare zoekopdrachten. Als twee artikelen hetzelfde publiek aantrekken en in feite hetzelfde verhaal vertellen, moet je ze combineren. Herschrijf de twee berichten in een sterk artikel. Dat helpt echt bij het rangschikken (Google houdt van lange en goed geschreven inhoud) en lost het zoekwoord kannibalisatieprobleem op. Dat is precies wat ik zou moeten doen met mijn drie berichten over WordPress website laten maken. Uiteindelijk zal je een van de twee artikelen verwijderen en de andere aanpassen. Let op: druk niet alleen op de delete-knop, maar zorg er altijd voor dat je de post die je verwijdert omleidt door middel van een redirect.

Kannibalisme op trefwoord zal van invloed zijn op groeiende websites

Als jouw site groter wordt, neemt de kans toe om zoekwoord kannibalisme op jouw eigen website. Jij schrijft over jouw favoriete onderwerpen en zonder het te weten, worden artikelen geschreven die nogal op elkaar lijken. Ook gebeurd mij dat zo nu en dan. Af en toe moet je de zoekwoorden controleren die jij het hoogst wilt ranken in de zoekmachine. Zorg ervoor dat je controleert of je kannibalisme bij zoekwoorden hebt. Jij zal waarschijnlijk een aantal wijzigingen in jouw sitestructuur moeten aanbrengen of zo nu en dan een aantal artikelen moeten herschrijven.

Meer weten?

Wij helpen graag bij de zoekmachine optimalisatie van jouw website pagina’s.