Zoekmachine optimalisatie

Als onderdeel van een digitale marketingstrategie is Zoekmachine Optimalisatie (SEO) een integraal onderdeel om klanten naar uw bedrijf te leiden via online platforms. Zoekmachines zoals Google en Bing zijn hier een voorbeeld van.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine Optimalisatie is een verzameling van tools en technieken die ervoor zorgen dat uw website hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. Hierdoor komt er meer verkeer naar uw site. En wordt er mogelijk meer bedrijfsactiviteiten gegenereerd.
Hoewel SEO er ooit in betrof om zoekwoorden aan uw site toe te voegen voor zoekmachines, is SEO vanaf 2018 veel complexer geworden. Het gaat om een ​​veel breder scala aan overwegingen. Tegenwoordig is SEO een full-time baan voor kleine bedrijven en velen wenden zich tot WordPress Webdesign en marketingexperts zoals Kracht Internet Marketing.

wat is zoekmachine optimalisatie

Hoe creëren we een SEO-strategie?

Vergeet even wat u denkt te weten over SEO en begin na te denken over de veranderingen in de markt. Naarmate het gedrag van gebruikers en de mogelijkheden van zoekmachines zich in de loop van de tijd ontwikkelen, zijn de ingestelde standaarden ineens niet meer van kracht. Het ‘trucje’ werkt dus uiteindelijk niet meer.

Niet alleen de online marketingindustrie evolueert; de branche van uw bedrijf is ook veranderd. Dus als het op SEO aankomt, kunt u het echt niet “instellen en vergeten”. U moet toezicht houden en bijhouden of alles nog werkt naar behoren. Hierdoor zorgt u ervoor dat u de concurrentie altijd een stap voor bent.

Punten om te overwegen bij het uitwerken van een SEO-strategie:

  • Wie zit er in uw doelmarkt? – SEO is vandaag de dag niet zozeer om zoveel mogelijk verkeer te grijpen, maar in plaats daarvan waardevolle bezoekers aan te trekken die geïnteresseerd zijn in wat u aanbiedt. Wat zoekt uw markt op demografisch gebied? Hoe voeren ze zoekopdrachten op het web uit? Waar bevinden ze zich? Hoe specifieker uw antwoorden, hoe waardevoller uw investeringen in SEO worden. Google Analytics is een goede plek om uw onderzoeken te beginnen!
  • De meeste mensen zoeken op mobiele apparaten – U hebt geen statistieken nodig om u te laten zien dat de online mobiele markt de afgelopen jaren is ontploft en jaren geleden de desktops heeft ingehaald. Het optimaliseren van websites voor mobiele browsers is van cruciaal belang als u goed wilt scoren op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Als u niet zeker weet hoe uw website meetelt, geeft u de URL van uw site op in de mobielvriendelijke test van Google.
  • Zoekmachines breiden uit – Wanneer iemand zoekmachines vermeldt, gaat u er dan automatisch vanuit dat ze het over Google hebben? De techgigant heeft zo’n groot deel van de markt dat ‘Googelen’ een werkwoord is geworden. Er vindt echter een aanzienlijk deel van de zoekopdrachten plaats op alternatieve sites, zoals Microsoft’s Bing. Het verbeteren van de betrokkenheid van sociale media en het toevoegen van metatags is misschien genoeg om u beter vindbaar te krijgen op deze alternatieve zoekmachines.
  • Waarnaar zoekt uw publiek? – Slechts een paar jaar geleden vertrouwde de gemiddelde gebruiker zoekmachines niet om conversatievragen te begrijpen. Men zocht op zinnen zoals bijvoorbeeld webdesign Overijssel. Nu typen mensen vragen in zoals ‘wie maakt websites bij mij in de buurt?’ Veranderingen in de gewoonten van zoekers zijn meestal subtiel. Maar zullen van invloed zijn op welke zoekwoorden het meest waardevol zijn voor uw site. In plaats van zich te concentreren op zoekwoorden die u meer verkeer opleveren, kunt u zich richten op zoekwoorden die zich vertalen in conversies, inkomsten en winst.

google zoekmachine

  • Eenvoudige navigatie en de kwaliteit van de inhoud zijn belangrijke factoren – Een gebruiksvriendelijke website, met interessante en gemakkelijk te vinden informatie, is wat uw verkeer zal stimuleren te lezen. Elke pagina moet zijn opgebouwd rond trefwoordthema’s, met unieke inhoud, zodat zoekmachines eenvoudig de uwe kunnen indexeren en u hoger rangschikken. Positief gedrag van sitebezoekers heeft een positief effect op de ranking. Houd de inhoud natuurlijk en doelgericht. Vermijd dus jargon en lastig te lezen zinnen en voorkom hiermee dat gebruikers de site verlaten wat de ranking kan doen beschadigen.
  • Links naar uw site zijn uiterst waardevol – Een andere website die naar uw website linkt, wordt door zoekmachines als indicator gezien dat uw site waardevolle inhoud bevat. Het is dus raadzaam op dit op te bouwen (linkbuilding). Nog niet zo lang geleden was het voldoende om tientallen links te krijgen van sites van lage kwaliteit om je ranking te verbeteren. Tegenwoordig hangt de waarde van een link naar uw site af van de kwaliteit van de site die aan u gelinkt is. Slechts een paar links naar uw bedrijf van sites met veel verkeer, zullen uw ranking drastische verbeteren!
  • Social media spelen een centrale rol – Last but not least is sociale media een evoluerend platform. Social media is veranderd van een standaard communicatieplatform naar een zeer winstgevend marketingkanaal. Veel gebruikers beginnen hun zoekacties op sociale media en vinden hun weg naar de website van een bedrijf. Door up-to-date, boeiende en gepersonaliseerde inhoud te delen, worden meer mensen naar uw profiel en uiteindelijk naar uw website getrokken.
  • Analyse is de sleutel tot SEO – Monitoring van uw ranking op zoekmachines is de sleutel tot betere resultaten. Begin met het bijhouden van de belangrijkste website-statistieken en gebruik dit als basis voor de prestaties. Breng kleine wijzigingen in de inhoud aan en kijk of u een toename in uw siteverkeer of -rangschikking ziet. Vermijd het maken van meerdere niet-gerelateerde wijzigingen tegelijkertijd, zodat u altijd kunt bijhouden wat van invloed had op de betere prestaties.

Nog even kort samengevat

Zoekmachine optimalisatie (SEO) vergt dus een goede voorbereiding en kost heel veel tijd. Maar als u veel artikelen post of laat posten op relevante en belangrijke zoekwoorden en trefzinnen, dan vergroot dat de kans op een hoge ranking in de zoekmachines. Door het plaatsen hoge kwaliteit artikelen stijgt het aantal relevante website bezoekers. Met unieke content laat u de concurrentie achter u. Hierdoor blijft uw bezoekers langer op de pagina en zullen naar verwachting terugkomen. De posities van uw website pagina’s worden hierdoor beïnvloed.

Webpagina’s die geïndexeerd zijn door Google veranderen regelmatig van ranking (positie) in de zoekmachine. Dat is mede te danken aan de concurrentie. De concurrent probeert net als u ook hoger te scoren in de zoekmachine. Ook zij blijven website pagina’s optimaliseren. Het is dus de kunst om uw concurrentie voor te blijven. Maar houd ook rekening met de structuur van de website ook deze is van essentieel belang voor de positie in Google. U kunt dit zelf gaan onderzoeken en aanpassen, maar u kunt het ook laten doen door een professioneel internet marketing bureau.

meer bezoekers door SEO

Zoekmachine optimalisatie kost veel tijd

Het kost doorgaans veel tijd om uw website up-to-date te houden. Voordat u aan website pagina’s begint, is het verstandig om eerst goed na te denken over het plaatsen van de juiste artikelen. Immers wilt u toch alleen maar artikelen plaatsen die voldoende interessant zijn om te lezen? Want kwalitatief hoogwaardige pagina’s zorgen voor meer traffic. Het is verstandig om iedere website pagina apart te gaan focussen op unieke focus zoektermen. Maar dan moet u wel goed nadenken over welke zoektermen interessant zijn. Er zijn verschillende manieren om deze te krijgen. Eén van die manieren is via Yoast suggest. Hierop krijgt u suggesties te zien op basis van uw focus trefwoord.

Duplicate content is not done!

Het kopiëren van webteksten van websites wordt echt afgeraden. Google heeft namelijk een ‘hekel’ aan zogenaamde gedupliceerde content. Zolang de tekst uniek is is het interessant voor Google om de mate van belangrijkheid te bepalen. En er bovendien een bepaalde score aan te hangen. Tevens zitten er een aantal restricties aan vast die de ranking kunnen beïnvloeden.

Omdat ik de door Google vereiste restricties toepas op de website pagina’s, zorg ik ervoor dat de website pagina’s optimaal vindbaar worden in Google. Door consequent de website te voorzien van unieke pagina’s zal het aantal bezoekers stijgen. Bovendien krijgt u door de website te blijven analyseren beter inzicht in de wensen van uw bezoekers.

zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie en Analyse

Kracht Internet Marketing analyseert op basis van statistische gegevens ter verbetering van uw website. Wie bezoekt uw website? Waar wordt op gezocht? Welke pagina’s worden bezocht? Welke pagina’s zorgen voor een te hoge bounce percentage? Zomaar een aantal gegevens die uit de statistieken te halen zijn. Wilt u hier meer over weten? Neem u dan contact met mij op: 085-0640425

Ten slotte

Diverse kerncomponenten van een succesvolle SEO-campagne zijn hier besproken. Daarnaast zijn er een aantal marketingstrategieën die indirect van invloed kunnen zijn op hoe uw site scoort, zoals Pay Per Click-advertenties en e-mailmarketing. De combinatie van deze componenten is de sleutel tot succes.
Kracht Internet Marketing vormt de kern van digitale marketing met deskundige website-oplossingen, waaronder website-ontwerp. Optimaliseer uw zakelijk succes met Kracht Internet Marketing. Tip: wilt u meer weten over zoekmachine optimalisatie voor buitenlandse markten? Lees dan dit artikel.

Zoekmachine optimalisatie zelf doen?

Geeft u de voorkeur aan om de zoekmachine optimalisatie zelf te doen? Dan is dat zeker mogelijk. Maar u moet dan wel weten wat er allemaal moet gebeuren. Kracht Internet Marketing geeft door middel van een consult, persoonlijke tips voor een goede optimalisatie.

Vraag hier een consult aan

Overige internet marketing activiteiten

Vrijblijvend marketing gesprek?

Neem dan contact op met Henk Haandrikman.

Neem contact op