Zoekmachine optimalisatie

HomeZoekmachine optimalisatie
zoekmachine optimalisatie

Als onderdeel van een digitale marketingstrategie is Zoekmachine Optimalisatie (SEO) een integraal onderdeel om klanten naar jouw bedrijf te leiden via online platforms. Zoekmachines zoals Google en Bing zijn hier een voorbeeld van.

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine Optimalisatie is een verzameling van tools en technieken die ervoor zorgen dat een website hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines. Hierdoor komt er meer verkeer naar een site. En wordt er mogelijk meer bedrijfsactiviteiten gegenereerd.
Hoewel SEO er ooit in betrof om zoekwoorden aan jouw site toe te voegen voor zoekmachines, is SEO vanaf 2018 veel complexer geworden. Het gaat om een ​​veel breder scala aan overwegingen. Tegenwoordig is SEO een full-time baan voor kleine bedrijven en velen wenden zich tot WordPress Webdesign en marketingexperts zoals Kracht Internet Marketing.

wat is zoekmachine optimalisatie


Hoe creëren we een SEO-strategie?

Vergeet even wat je denkt te weten over SEO en begin na te denken over de veranderingen in de markt. Naarmate het gedrag van gebruikers en de mogelijkheden van zoekmachines zich in de loop van de tijd ontwikkelen, zijn de ingestelde standaarden ineens niet meer van kracht. Het ’trucje’ werkt dus uiteindelijk niet meer.

Niet alleen de online marketingindustrie evolueert; de branche van jouw bedrijf is ook veranderd. Dus als het op SEO aankomt, kun je de echt niet de pagina’s inrichten en vervolgens niet meer naar omkijken. Je moet toezicht blijven houden en bijhouden of alles nog werkt naar behoren. Hierdoor zorg je ervoor dat je de concurrentie altijd een stap voor bent. Landingspagina’s zijn nooit klaar zeg maar…

Belangrijke punten bij het uitwerken van een SEO-strategie:

  • Wie zit er in jouw doelmarkt? – SEO is vandaag de dag niet zozeer om zoveel mogelijk verkeer te grijpen, maar in plaats daarvan waardevolle bezoekers aan te trekken die geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Wat zoekt jouw markt op demografisch gebied? Hoe voeren ze zoekopdrachten op het web uit? Waar bevinden ze zich? Hoe specifieker de antwoorden, hoe waardevoller investeringen in SEO worden. Google Analytics is een goede plek om jouw onderzoeken te beginnen!
  • De meeste mensen zoeken op mobiele apparaten – Je hebt geen statistieken nodig om te laten zien dat de online mobiele markt de afgelopen jaren is ontploft en jaren geleden de desktops heeft ingehaald. Het optimaliseren van websites voor mobiele browsers is van cruciaal belang als je goed wilt scoren op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Als je niet zeker weet hoe jouw website meetelt, geef je de URL van jouw site op in de mobielvriendelijke test van Google.
  • Zoekmachines breiden uit – Wanneer iemand zoekmachines vermeldt, gaat men er dan automatisch vanuit dat ze het over Google hebben? De techgigant heeft zo’n groot deel van de markt dat ‘Googelen’ een werkwoord is geworden. Er vindt echter een aanzienlijk deel van de zoekopdrachten plaats op alternatieve sites, zoals Microsoft’s Bing. Het verbeteren van de betrokkenheid van sociale media en het toevoegen van metatags is misschien genoeg om jezelf beter vindbaar te krijgen op deze alternatieve zoekmachines.
  • Waarnaar zoekt jouw publiek? – Slechts een paar jaar geleden vertrouwde de gemiddelde gebruiker zoekmachines niet om conversatievragen te begrijpen. Men zocht op zinnen zoals bijvoorbeeld webdesign Overijssel. Nu typen mensen vragen in zoals ‘wie maakt websites bij mij in de buurt?’ Veranderingen in de gewoonten van zoekers zijn meestal subtiel. Maar zullen van invloed zijn op welke zoekwoorden het meest waardevol zijn voor jouw site. In plaats van zich te concentreren op zoekwoorden die meer verkeer opleveren, kan men zich richten op zoekwoorden die zich vertalen in conversies, inkomsten en winst.
  • Eenvoudige navigatie en de kwaliteit van de inhoud zijn belangrijke factoren – Een gebruiksvriendelijke website, met interessante en gemakkelijk te vinden informatie, is wat jouw verkeer zal stimuleren te lezen. Elke pagina moet zijn opgebouwd rond trefwoordthema’s, met unieke inhoud, zodat zoekmachines eenvoudig kunnen indexeren en hoger rangschikken. Positief gedrag van sitebezoekers heeft een positief effect op de ranking. Houd de inhoud natuurlijk en doelgericht. Vermijd dus jargon en lastig te lezen zinnen en voorkom hiermee dat gebruikers de site verlaten wat de ranking kan doen beschadigen.
  • Links naar jouw site zijn uiterst waardevol – Een andere website die naar jouw website linkt, wordt door zoekmachines als indicator gezien dat jouw site waardevolle inhoud bevat. Het is dus raadzaam dit op te bouwen (linkbuilding). Nog niet zo lang geleden was het voldoende om tientallen links te krijgen van sites van lage kwaliteit om je ranking te verbeteren. Tegenwoordig hangt de waarde van een link naar jouw site af van de kwaliteit van de site die eraan gelinkt is. Slechts een paar links naar jouw bedrijf van sites met veel verkeer, zullen de ranking drastische verbeteren!
  • Social media spelen een centrale rol – Last but not least is sociale media een evoluerend platform. Social media is veranderd van een standaard communicatieplatform naar een zeer winstgevend marketingkanaal. Veel gebruikers beginnen hun zoekacties op sociale media en vinden hun weg naar de website van een bedrijf. Door up-to-date, boeiende en gepersonaliseerde inhoud te delen, worden meer mensen naar een profiel en uiteindelijk naar een website getrokken.
  • Analyse is de sleutel tot SEO – Monitoring van jouw ranking op zoekmachines is de sleutel tot betere resultaten. Begin met het bijhouden van de belangrijkste website-statistieken en gebruik dit als basis voor de prestaties. Breng kleine wijzigingen in de inhoud aan en kijk of er een toename in jouw siteverkeer of -rangschikking is. Vermijd het maken van meerdere niet-gerelateerde wijzigingen tegelijkertijd, zodat je altijd kan bijhouden wat invloed had op de betere prestaties.

Nog even kort samengevat

Zoekmachine optimalisatie (SEO) vergt dus een goede voorbereiding en kost heel veel tijd. Maar als je veel artikelen post of laat posten op relevante en belangrijke zoekwoorden en trefzinnen, dan vergroot dat de kans op een hoge ranking in de zoekmachines. Door het plaatsen van hoge kwaliteit artikelen stijgt het aantal relevante website bezoekers. Met unieke content laat je de concurrentie achter je. Hierdoor blijven  bezoekers langer op de pagina en zullen naar verwachting terugkomen. De posities van jouw website pagina’s worden hierdoor beïnvloed.

Webpagina’s die geïndexeerd zijn door Google veranderen regelmatig van ranking (positie) in de zoekmachine. Dat is mede te danken aan de concurrentie. De concurrent probeert net als jou ook hoger te scoren in de zoekmachine. Ook zij blijven website pagina’s optimaliseren. Het is dus de kunst om de concurrentie voor te blijven. Maar houd ook rekening met de structuur van de website ook deze is van essentieel belang voor de positie in Google. Je kunt dit zelf gaan onderzoeken en aanpassen, maar dat kun je ook laten doen door een professioneel internet marketing bureau.

meer bezoekers door SEO

google zoekmachine

Zoekmachine optimalisatie kost veel tijd

Het kost doorgaans veel tijd om een website up-to-date te houden. Voordat je aan website pagina’s begint, is het verstandig om eerst goed na te denken over het plaatsen van de juiste artikelen. Immers wil je toch alleen maar artikelen plaatsen die voldoende interessant zijn om te lezen? Want kwalitatief hoogwaardige pagina’s zorgen voor meer traffic. Het is verstandig om op elke website pagina apart te gaan focussen op unieke focus zoektermen. Maar dan moet je wel goed nadenken over welke zoektermen interessant zijn. Er zijn verschillende manieren om deze te verkrijgen. Eén van die manieren is via Yoast suggest. Hierop krijgt men suggesties te zien op basis van jouw focus trefwoord.

Duplicate content is not done!

Het kopiëren van webteksten van websites wordt echt afgeraden. Google heeft namelijk een ‘hekel’ aan zogenaamde gedupliceerde content. Zolang de tekst uniek is is het interessant voor Google om de mate van belangrijkheid te bepalen. En er bovendien een bepaalde score aan te hangen. Tevens zitten er een aantal restricties aan vast die de ranking kunnen beïnvloeden.

Omdat ik de door Google vereiste restricties toepas op de website pagina’s, zorg ik ervoor dat de website pagina’s optimaal vindbaar worden in Google. Door consequent de website te voorzien van unieke pagina’s zal het aantal bezoekers stijgen. Bovendien krijg je door de website te blijven analyseren, beter inzicht in de wensen van jouw bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie en Analyse

Kracht Internet Marketing analyseert op basis van statistische gegevens ter verbetering van jouw website. Wie bezoekt jouw website? Waar wordt op gezocht? Welke pagina’s worden bezocht? Welke pagina’s zorgen voor een te hoge bounce percentage? Zomaar een aantal gegevens die uit de statistieken te halen zijn. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op: 085-0640425

Ten slotte

Diverse kerncomponenten van een succesvolle SEO-campagne zijn hier besproken. Daarnaast zijn er een aantal marketingstrategieën die indirect van invloed kunnen zijn op hoe jouw site scoort, zoals Pay Per Click-advertenties en e-mailmarketing. De combinatie van deze componenten is de sleutel tot succes.
Kracht Internet Marketing vormt de kern van digitale marketing met deskundige website-oplossingen, waaronder website-ontwerp. Optimaliseer jouw zakelijk succes met Kracht Internet Marketing. Tip: wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie voor buitenlandse markten? Lees dan dit artikel.

Overige internet marketing activiteiten

Zoekmachine optimalisatie zelf doen?

Geef je de voorkeur aan om de zoekmachine optimalisatie zelf te doen? Dan is dat zeker mogelijk. Maar je moet dan wel weten wat er allemaal moet gebeuren. Kracht Internet Marketing geeft door middel van een consult, persoonlijke tips voor een goede optimalisatie.

Vraag een SEO consult aan!

Je krijgt achteraf een checklist met de juiste tools, per mail, om jouw website zelf te kunnen optimaliseren. Kosten voor 1.5 uur consult: €90,00 ecxl.BTW.

Welk dagdeel heeft jouw voorkeur?