Een backlink vanaf de juiste website kan het verschil maken. Maar voor veel mensen is linkbuilding een tijdrovend en frustrerend proces. Maar wat is eigenlijk een goede linkbuilding? Je weet waarschijnlijk dat het kopen van backlinks geen goed idee is, maar er zijn meer zaken die je moet vermijden. Wist je bijvoorbeeld dat alleen het verkrijgen van backlinks naar jouw startpagina niet ideaal is? Om waardevolle backlinks te krijgen, kun je een paar stappen ondernemen om jouw strategie voor linkbuilding succesvoller te maken.
Links zijn belangrijk voor SEO. En linkbuilding moet daarom zeker deel uitmaken van de holistische SEO-strategie. Maar nog belangrijker, linkbuilding moet deel uitmaken van jouw groeistrategie. Links moeten helpen om rechtstreeks verkeer naar een site te genereren.
In dit bericht beschrijven we zes belangrijke stappen voor een succesvolle linkbuilding-strategie.
Links helpen pagina’s om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Maar goede links helpen ook om meer (verwijzings) verkeer naar jouw site te krijgen. Wanneer jij jouw strategie voor linkbuilding bepaalt, moet je het volgende onthouden: de reden waarom links zijn uitgevonden, was om bezoekers naar pagina’s te sturen die zij misschien ook leuk vindt. Gebruik linkbuilding als een strategie voor de groei van jouw websitepubliek en plaats links op sites die daadwerkelijk verkeer naar jouw eigen site genereren.
Een goede link leidt in de eerste plaats het verkeer naar jouw site.
Als je wil dat jouw publiek groeit, moet je erachter komen hoe jij jouw publiek kan uitbreiden of hoe je nieuw publiek kan vinden. Daarvoor dien je twee dingen te weten: wie is mijn publiek op dit moment en hoe ziet mijn ideale publiek eruit. Zelf zijn wij begonnen met content te maken voor de ‘doe-het-zelver’. Hiervoor hebben we een aantal zoekmachine optimalisatie tips samengesteld. Bedrijven die zelf willen zorgdragen voor de verbetering van hun online vindbaarheid. Uiteindelijk komt men er achter dat het een tijdrovende bezigheid is en komen de opdrachten op den duur vanzelf. Ook marketeers van bedrijven bezoeken onze website regelmatig en zien onze kennis en kunde. Eventueel doen zij hier hun voordeel ermee en anders wordt onze expertise wel gevraagd.
Als er een duidelijk beeld is van de huidige en gewenste doelgroep, kun je een lijst maken met websites die mogelijk kunnen helpen jouw nieuwe doelgroep te bereiken. Vind die websites die jouw gewenste doelgroep al aanspreken. Links van deze websites kunnen helpen jouw nieuwe doelgroep te bereiken.
Om andere websites aan jouw inhoud te kunnen koppelen, moet de inhoud gewoon perfect en uniek zijn. En nog belangrijker, het zou het publiek moeten inspireren, zodat je meer lezers krijgt en uiteindelijk kopers. Zorg ervoor dat de artikelen goed gestructureerd en goed geschreven zijn.
Als je een geweldige blog hebt geschreven, duik dan in de lijst die je hebt gemaakt als onderdeel van jouw groeistrategie (stap 2). Kies websites uit die lijst die mogelijk kunnen linken naar het artikel dat je hebt geschreven. Als je een trefwoordstrategie met longtail zoektermen gebruikt en teksten schrijft over kleine en niche-onderwerpen, dan zal het aantal websites dat geschikt is om naar jouw blogpost te linken klein zijn.
Doe je best om die websites te vinden die echt passen bij het specifieke onderwerp van jouw artikel. Deze websites zullen waarschijnlijk zeer bereid zijn om te linken, omdat jouw blogpost echt bij hun inhoud past. Wat nog belangrijker is, bezoekers die via die link naar jouw website komen, zullen echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp van jouw artikel (waardoor de kans op conversie en terugkerende bezoeken veel groter is).
Als je echt moeite hebt gedaan om zowel inhoud te schrijven als websites te vinden die passen bij de inhoud van jouw artikel, neem dan contact op met de website eigenaar die jij naar jouw site wilt linken. Vertel hen over de inhoud of het product en vraag hen erover te schrijven en ernaar te linken. De meeste mensen zullen graag over jouw product schrijven als dit betekent dat ze het gratis zullen ontvangen! Schrijf een mail of bel gewoon. Zorg ervoor dat je op een persoonlijke manier contact opneemt, stuur nooit geautomatiseerde e-mails.
Als de inhoud origineel en goed gestructureerd is, kun je ook een nieuw publiek bereiken (en links krijgen) door sociale media te gebruiken. Zorg ervoor dat je tweet over jouw blog. En nog beter is; stuur enkele tweets naar specifieke personen van wie je denkt dat ze jouw artikel leuk zullen vinden. Facebook of Linkedin zijn ook geweldige media om bekendheid te geven aan jouw artikelen (misschien … zelfs een beetje promoten?). Met name is Linkedin voor B to B geschikt. En als veel mensen jouw artikelen leuk vinden, zullen zij jouw berichten zeker gaan delen.
Een succesvolle linkbuilding-strategie moet altijd gericht zijn op het brengen van een nieuw, ambitieus publiek naar jouw website. Tevens word je beloond met een hogere ranking in Google. Zolang jij linkbuilding beschouwt als een manier om andere websites te bereiken met als doel meer bezoekers van die website naar je eigen website te krijgen, kan je er vanuit gaan dat je juist handelt. Linkbuilding is een essentieel onderdeel voor jouw digitale marketing.