Linkbuilding in 6 stappen

9 maart 2020

Een backlink vanaf de juiste website kan het verschil maken. Maar voor veel mensen is linkbuilding een tijdrovend en frustrerend proces. Maar wat is eigenlijk een goede linkbuilding? U weet waarschijnlijk dat het kopen van backlinks geen goed idee is, maar er zijn meer zaken die u moet vermijden. Wist u bijvoorbeeld dat alleen het verkrijgen van backlinks naar uw startpagina niet ideaal is? Om waardevolle backlinks te krijgen, kunt u een paar stappen ondernemen om uw strategie voor linkbuilding succesvoller te maken.

Een succesvolle linkbuilding-strategie in 6 eenvoudige stappen

Links zijn belangrijk voor SEO. En linkbuilding moet daarom zeker deel uitmaken van uw holistische SEO-strategie. Maar nog belangrijker, linkbuilding moet deel uitmaken van uw groeistrategie. Links moeten helpen om rechtstreeks verkeer naar uw site te genereren.

In dit bericht beschrijf ik zes belangrijke stappen voor een succesvolle linkbuilding-strategie.

Linkbuilding als onderdeel van uw groeistrategie

Linkbuilding in 6 stappen

Links helpen uw pagina’s om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Maar goede links helpen ook om meer (verwijzings) verkeer naar uw site te krijgen. Wanneer u uw strategie voor linkbuilding bepaalt, moet u het volgende onthouden: de reden waarom links zijn uitgevonden, was om bezoekers naar pagina’s te sturen die zij misschien ook leuk vindt. Gebruik linkbuilding als een strategie voor de groei van uw websitepubliek en plaats links op sites die daadwerkelijk verkeer naar uw eigen site genereren.

Een goede link leidt in de eerste plaats het verkeer naar uw site.

De zes belangrijkste stappen van een succesvolle linkbuilding-strategie op een rij:

  • Leer uw publiek kennen.
  • Maak een lijst met websites die uw gewenste doelgroep aanspreken.
  • Schrijf geweldige inhoud.
  • Koppel inhoud aan websites.
  • Neem contact op met site-eigenaren.
  • Gebruik sociale media om uw inhoud te vergroten.

Stap 1: Leer uw publiek kennen

Als u wilt dat uw publiek groeit, moet u erachter komen hoe u uw publiek kunt uitbreiden of hoe u een nieuw publiek kunt vinden. U moet daarom twee dingen weten: wie is mijn publiek op dit moment en hoe ziet mijn ideale publiek eruit. Zelf ben ik begonnen met content te maken voor de ‘doe-het-zelver‘. Bedrijven die zelf willen zorgdragen voor de verbetering van hun online vindbaarheid. Uiteindelijk komt men er achter dat het een tijdrovende bezigheid is en komen de opdrachten op den duur vanzelf. Ook marketeers van bedrijven bezoeken mijn website regelmatig en zien mijn kennis en kunde. Eventueel doen zij hun voordeel ermee en anders wordt mijn expertise wel gevraagd.

Stap 2: Maak een lijst met websites die uw gewenste doelgroep aanspreken

lijst met website gewenste doelgroep

Als u een duidelijk beeld hebt van uw huidige en gewenste doelgroep, kunt u een lijst maken met websites die u mogelijk kunnen helpen uw nieuwe doelgroep te bereiken. Vind die websites die al uw gewenste doelgroep aanspreken. Links van deze websites kunnen u helpen uw nieuwe doelgroep te bereiken.

Stap 3: Schrijf geweldige inhoud

Om andere websites aan uw inhoud te kunnen koppelen, moet uw inhoud gewoon perfect en uniek zijn. En nog belangrijker, het zou uw publiek moeten inspireren, zodat u meer lezers krijgt en uiteindelijk kopers. Zorg ervoor dat uw artikelen goed gestructureerd en goed geschreven zijn.

Stap 4: Koppel inhoud aan websites

Als u een geweldige blog hebt geschreven, duik dan in de lijst die u hebt gemaakt als onderdeel van uw groeistrategie (stap 2). Kies websites uit die lijst die mogelijk kunnen linken naar het artikel dat u hebt geschreven. Als u een trefwoordstrategie met longtail zoektermen gebruikt en teksten schrijft over kleine en niche-onderwerpen, dan zal het aantal websites dat geschikt is om naar uw blogpost te linken klein zijn.

Doe uw best om die websites te vinden die echt passen bij het specifieke onderwerp van uw artikel. Deze websites zullen waarschijnlijk zeer bereid zijn om te linken, omdat uw blogpost echt bij hun inhoud past. Wat nog belangrijker is, bezoekers die via die link naar uw website komen, zullen echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp van uw artikel (waardoor de kans op conversie en terugkerende bezoeken veel groter is).

Stap 5: Neem contact op

Als u echt moeite heeft gedaan om zowel inhoud te schrijven als websites te vinden die passen bij de inhoud van uw artikel, neem dan contact op met de website eigenaar die u naar uw site wilt linken. Vertel hen over de inhoud of het product en vraag hen erover te schrijven en ernaar te linken. De meeste mensen zullen graag over uw product schrijven als dit betekent dat ze het gratis zullen ontvangen! Schrijf een mail of bel gewoon. Zorg ervoor dat u op een persoonlijke manier contact opneemt, stuur nooit geautomatiseerde e-mails.

Stap 6: gebruik sociale media!

gebruik social media

Als uw inhoud origineel en goed gestructureerd is, kunt u ook een nieuw publiek bereiken (en links krijgen) door sociale media te gebruiken. Zorg ervoor dat u tweet over uw blog. En nog beter is; stuur enkele tweets naar specifieke personen van wie u denkt dat ze uw artikel leuk zullen vinden. Facebook of Linkedin zijn ook geweldige media om bekendheid te geven aan uw artikelen (misschien … zelfs een beetje promoten?). Met name is Linkedin voor B to B geschikt. En als veel mensen uw artikelen leuk vinden, zullen zij uw berichten zeker gaan delen.

Conclusie: linkbuilding is een groeistrategie

Een succesvolle linkbuilding-strategie moet altijd gericht zijn op het brengen van een nieuw, ambitieus publiek naar uw website. Tevens wordt u beloond met een hogere ranking in Google. Zolang u linkbuilding beschouwt als een manier om andere websites te bereiken met als doel meer bezoekers van die website naar uw eigen website te krijgen, kunt u er vanuit gaan dat u juist handelt.

Terug naar overzicht