Wil je als bedrijf op de eerste pagina met zoekresultaten verschijnen? Dan denk je waarschijnlijk direct aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Iets waar je misschien nog niet direct aan dacht – maar wel belangrijk is - is webdesign. Webdesign en SEO verwijst naar het ontwerpen en ontwikkelen van websites die de best practices voor zoekmachineoptimalisatie volgen. Wanneer je een website maakt die voldoet aan SEO en webdesign, dan maak je het voor jouw bedrijf mogelijk om hoger te scoren in de zoekresultaten, wat zich vertaalt in meer verkeer, klanten en omzet. In dit artikel bespreken we wat SEO webdesign is, waarom het belangrijk is en welke factoren je kunt optimaliseren om hogere posities in de zoekresultaten af te dwingen.
SEO webdesign verwijst naar het ontwerpen en ontwikkelen van SEO-vriendelijke websites. Een SEO-vriendelijke website volgt best practices voor SEO, zoals het bieden van een mobielvriendelijke ervaring, snelle laadtijden en beschrijvende URL’s. Door SEO-websiteontwerp te oefenen, maken bedrijven het voor zoekmachines gemakkelijker om een website te begrijpen en te positioneren in de zoekresultaten, wat kan leiden tot hogere rankings, verkeer en omzet.
Aangezien design te maken heeft met de visuele aspecten en SEO van invloed is op hoe een website wordt gevonden, lijkt het misschien alsof SEO en webdesign niet veel met elkaar te maken hebben. Dat is tot op zekere hoogte ook het geval. Ontwerpers en SEO specialisten voeren namelijk heel verschillende taken uit en je kan niet verwachten dat de een het werk van de ander doet. Dat betekent echter niet dat SEO en webdesign niet samenwerken.
Samen kunnen de twee een enorme impact hebben op zowel de zoek- als bedrijfsresultaten. Daarom is het van belang om te weten waarom webdesign en SEO belangrijk zijn. En wat dat voor jouw website betekent, als je overweegt een website te laten ontwerpen of opnieuw te laten ontwerpen.
Als je SEO en webdesign overslaat, kost het jouw bedrijf niet alleen rankings, maar ook tijd en omzet. Het is slimmer om SEO en webdesign samen te voegen, omdat je via de website en het ontwerp een basis kunt leggen voor je SEO-strategie.
Nu je het verband tussen webdesign en SEO begrijpt, gaan we eens kijken naar de specifieke aspecten van een website die door beide worden beïnvloed en hoe je deze kunt optimaliseren.
Ontwerp
De basis ontwerpelementen van jouw website moeten natuurlijk worden bepaald door jouw ontwerper. Deze heeft de ervaring en skills om daarin de juiste keuzes te maken. Er zijn een paar dingen die ze in gedachten moeten houden voor SEO-doeleinden.
Ontwerpers hebben een paar opties als het gaat om de code die ze gebruiken om de belangrijkste ontwerpelementen van jouw website weer te geven. De meeste houden vast aan HTML en CSS. En met een goede reden. Hoewel Flash-websites er misschien cool uitzien, zijn ze extreem moeilijk te optimaliseren. En als gevolg daarvan hebben ze geen grote kans om goed te scoren in zoekmachines.
Een toenemend aantal internetgebruikers navigeert door websites op smartphones en andere mobiele apparaten, maar ook nog steeds een aanzienlijk deel via desktop. Dat betekent dat jouw website voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dit zorgt niet alleen voor een betere gebruikerservaring, maar het vergroot ook je kansen om goed te ranken vanwege het feit dat mobielvriendelijkheid een rankingfactor is voor Google.
De beste manier om dit aan te pakken is met een responsief ontwerp van de website, waardoor jouw website toegankelijk is op alle apparaten en browsers. Simpel gezegd passen responsive websites zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Dit wordt gebruikt om een ideale gebruikerservaring te creëren op verschillende schermgroottes.
Hoewel ontwerpers zich misschien voornamelijk richten op de niet-tekstuele elementen van jouw website, is het belangrijk dat ze lettertypen en -grootten kiezen die gemakkelijk te lezen zijn voor jouw bezoekers.
Ook moet een ontwerpen ervoor zorgen dat er voldoende ruimte overblijft voor inhoud, zoals teksten, afbeeldingen, video en andere content. Je hebt veel informatieve en geoptimaliseerde inhoud nodig om goed te ranken. En een ontwerp dat er alleen goed uitziet met een paar zinnen tekst zal je SEO eerder frustreren dan motiveren.
Afbeeldingen
Je denkt misschien dat tekst het enige element is dat kan worden geoptimaliseerd, maar dat is niet het geval. Jouw ontwerpers moeten ook enkele praktische tips in gedachten houden bij het uploaden van afbeeldingen naar jouw site.
Jouw afbeeldingen moeten allemaal beschrijvende en logische bestandsnamen hebben. Hoewel het wat meer werk kan vergen dan ze simpelweg achter te laten met namen als “IMG_0035.jpg”, zal dit zoekmachines helpen om jouw afbeeldingen te “zien” of te “begrijpen” en in context te plaatsen.
Hoewel grote afbeeldingen van hoge kwaliteit visueel aantrekkelijk zijn, moet jouw ontwerper proberen de bestandsgrootte zo klein mogelijk te houden. Grote bestanden kunnen de laadtijd van pagina’s vertragen. Dat levert niet alleen een slechte gebruikerservaring op, maar kan ook jouw bouncepercentage verhogen en dat kan jouw posities in de zoekresultaten negatief beïnvloeden.
Naast hun bestandsnamen moeten jouw afbeeldingen ook geoptimaliseerde alt-tags hebben. Deze worden ingevuld als titel van een afbeelding en geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Voor zoekmachines is een alt-tag belangrijke extra informatie omdat deze de afbeelding niet kunnen lezen. Alt-tags helpen ook visueel gehandicapte gebruikers te begrijpen wat er wordt weergegeven en dat is belangrijk vanwege toegankelijkheidsredenen.
Site structuur
De mate van invloed die jouw ontwerper heeft op de structuur is afhankelijk van hoe betrokken je bent bij het proces. De structuur van jouw website speelt een grote rol in het vermogen om te rangschikken in de zoekresultaten. We bespreken een aantal punten die je in gedachten moet houden.
Een goede navigatiestructuur is een belangrijk onderdeel van elke succesvolle website. Het is de sleutel tot gebruiksvriendelijkheid. Als de structuur van een website iemand in staat stelt intuïtief door te klikken en te vinden wat hij zoekt, dan is de kans veel groter dat deze bezoekers converteren. Gebruiksvriendelijke navigatie verkleint ook de kans dat bezoekers in de war raken en jouw website verlaten, wat jouw bouncepercentage kan verlagen en jouw positie in de zoekresultaten kan verbeteren.
Elk van jouw pagina’s moet een beschrijvende URL hebben die de inhoud op de pagina beschrijft. Woorden moeten worden gescheiden door koppeltekens (NIET onderstrepingstekens) en je kunt een paar relevante zoekwoorden opnemen.
URL’s met beschrijvende woorden (in tegenstelling tot willekeurige cijfers en letters) zullen zoekmachines helpen jouw pagina’s te begrijpen en ze zullen ook gemakkelijker te onthouden zijn voor jouw websitebezoekers.
De relatie tussen webdesign en SEO is een beetje complex, maar we hopen dat deze blog het verduidelijkt heeft. Als je vragen hebt over hoe jouw website presteert op het gebied van SEO en webdesign of als je een ontwerp- of herontwerpproject overweegt, dan kunnen wij je helpen. Ons team met ontwerpers, ontwikkelaars en SEO specialisten helpen je graag bij het maken van een website die zowel functioneel als visueel aantrekkelijker is.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions
Terug naar overzicht