Wat kan er aan de hand zijn als jouw perfect geoptimaliseerde bericht in jouw website niet vindbaar is in Google? Is het probleem dat de website helemaal niet op Google staat, of gaat er iets anders mis? Wat weerhoudt jouw inhoud ervan om die felbegeerde nummer 1-positie te bereiken? In dit bericht bespreken we tien mogelijke redenen waarom jouw website niet vindbaar is in Google, ook al is deze geoptimaliseerd.
De eerste paar punten op de lijst hebben allemaal te maken met problemen met het indexeren en crawlen. Simpel gezegd, je kan niet ranken als jouw pagina of website in de eerste plaats niet op Google staat.
Als je niet zeker weet of jouw website op Google staat of niet, kun je dit controleren met behulp van de website: zoekoperator in Google. Typ site:krachtinternetmarketing.nl en je ziet een lijst met pagina’s die op dat domein zijn gevonden. Als je de volledige URL van een specifiek artikel typt, zou je slechts één zoekresultaat moeten zien. Als je jouw pagina’s ziet, betekent dit dat Google jouw site kent en – althans een deel ervan – in zijn index heeft opgenomen. Zodra je ontdekt dat jouw pagina in de index staat, maar je denkt dat deze niet goed presteert, kun je dieper graven.
<p”>Hoe kan dit worden hersteld?
In dit voorbeeld wordt uitgegaan van een WordPress website met een Yoast SEO-plug-in. In deze plug-in kunnen de meta keywords en omschrijving aan een webpagina worden toegevoegd. Zorg er eerst voor dat deze Yoast SEO-plug-in correct is ingesteld. In de eerste stap van de Yoast-configuratiewizard word je gevraagd of jouw site klaar is om geïndexeerd te worden. Als je ‘nee’ antwoordt en later vergeet dit in ‘ja’ te veranderen, wordt de inhoud niet weergegeven in de zoekresultaten! Maar als dit het geval is, zie je een waarschuwing in het algemene Yoast SEO-dashboard, dus dat is gemakkelijk te controleren.
Als jouw website of pagina nieuw is, is het misschien een kwestie van even afwachten en over een tijdje terugkomen. Soms duurt het dagen of misschien zelfs weken voordat Google jouw website of pagina heeft gecrawld, geïndexeerd en gerangschikt.
Hoe kan dit worden hersteld?
Als je controleert en ontdekt dat jouw site nog niet op Google staat, kan je Yoast SEO installeren (in WordPress) en de gegenereerde XML-sitemap indienen bij Google Search Console om Google te helpen jouw website te ontdekken. Heb je geen WordPress website, dan kan je ook een sitemap genereren door middel van een sitemap generator. In Google Search Console kan je ook de URL-inspectietool gebruiken om erachter te komen hoe specifieke pagina’s het doen. Het vertelt jou precies hoe Google jouw site crawlt en bekijkt.
Voor elke nieuw gemaakte website wordt door ons de website aangemeld bij Google Search Console en een sitemap ingediend (Voorbeeld van een sitemap gegenereerd door Yoast SEO Plug-in: sitemap_index.xml)
Een van de meest voorkomende redenen waarom Google jouw website of een specifieke pagina niet indexeert, is omdat deze – per ongeluk – niet is geïndexeerd. Door no-index-metarobots-tags aan een pagina toe te voegen, weet Googlebot dat het een pagina kan crawlen, maar dat de resultaten niet aan de index kunnen worden toegevoegd.
Hoe kan je controleren of jouw pagina niet geïndexeerd is? Dat is eenvoudig, open gewoon de webpagina en bekijk de broncode. Ergens in de kop van de pagina vind je de onderstaande code. Dit vertelt de crawlers van zoekmachines dat de inhoud van de pagina niet aan de index moet worden toegevoegd en dus moet worden voorkomen dat deze wordt gerangschikt.
Hoe kan dit worden hersteld?
Dit gebeurt zo nu en dan gewoon! Ook wij maken af en toe een foutje en noindexeren per ongeluk een bericht. Gelukkig is er een gemakkelijke oplossing. Als het om één specifieke pagina gaat, dan staat onder ‘Geavanceerd’ in de Yoast SEO plug-in onder Sta zoekmachines toe… de optie op: ‘Nee’. Zet deze op ‘Ja’ en werk de pagina bij.
<meta name=”robots” content=”noindex”>
Via Google Chrome (onder het tabblad Weergave -> Ontwikkelaar) is de broncode van de website te raadplegen.
Jij hebt Google misschien verteld om de inhoud niet te indexeren, maar het is ook mogelijk dat je Google hebt verteld jouw site helemaal niet te crawlen! Het blokkeren van crawlers in een zogenaamd robots.txt-bestand is een veilige manier om nooit verkeer te krijgen. Robots blokkeren is makkelijker dan je zou denken. WordPress heeft bijvoorbeeld een instelling voor zichtbaarheid van zoekmachines die – eenmaal ingesteld om zoekmachines te ontmoedigen om deze site te indexeren – zijn uiterste best doet om crawlers buiten de deur te houden. Schakel dit uit om jouw website weer beschikbaar te maken.
Vanaf WordPress 5.3 gebruikt WordPress de noindex-aanpak beschreven in punt 3 voor het indexeren van sites via de instelling Search Engine Visibility. Deze wijziging was nodig omdat Google soms nog steeds pagina’s indexeerde die het tegenkwam.
Naast het vertellen van WordPress om zoekmachines te blokkeren, kan het zijn dat andere technische problemen crawlfouten genereren waardoor Google een site niet goed kan crawlen. De webserver van een site kan acteren en serverfouten of buggy-bits JavaScript in de code vertonen die door de crawler worden gehaald. Zorg ervoor dat Google jouw site gemakkelijk kan crawlen.
Hoe kan dit worden hersteld?
Onder het ‘Dashboard’ van WordPress ga je naar ‘Instellingen ->Lezen’ en de optie ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ uit te vinken.
Is jouw pagina/website wel geïndexeerd maar niet gerangschikt? Dan zijn technische problemen iets dat je misschien wil controleren.
Jouw website moet aan bepaalde technische benchmarks voldoen als je wil scoren in Google! De laadsnelheid, oftewel hoe snel pagina’s laden, is een belangrijke factor. Beveiliging is ook belangrijk, en dat is niet alles. In ons artikel: 8 dingen die iedereen moet weten over technische SEO lees je alles over de essentie.
Als een bericht helemaal niet in de zoekmachines wordt weergegeven, kunnen technische problemen ervoor zorgen dat het niet volledig in de zoekresultaten wordt weergegeven. Je kan conflicterende plug-ins hebben die problemen veroorzaken, en we hebben ook enkele thema’s gezien die voorkomen dat Google een site indexeert. En hoewel Yoast SEO veel technische problemen onder de motorkap oplost, moet het correct worden ingesteld om dat goed te doen.
Hoe kan dit worden hersteld?
De oplossing die je nodig hebt, hangt af van de technische problemen die jouw website heeft. Overigens kan niet alles hier behandeld worden, maar we raden aan de volgende punten te controleren:
Als alles er goed uitziet met je technische SEO en uw site is geïndexeerd, moet je nog wat verder graven om erachter te komen wat het probleem is. Wij hebben nog een aantal gerelateerde artikelen die je wellicht verder kunnen helpen.
Als Google je betrapt op het gebruik van duistere SEO-technieken die het niet toestaat, b.v. stiekeme tactieken zoals het kopen van links of het proppen van trefwoorden in verborgen tekst – kan jouw pagina of site worden bestraft. Als je al moeite doet om een goede website en hoogwaardige inhoud te maken, is het contraproductief om het te proberen. Zelfs als al het andere op de pagina perfect is, als je iets doet dat Google niet toestaat, zal je problemen krijgen met het rangschikken (of zelfs verschijnen in de zoekresultaten van Google).
De meeste van deze dingen zijn gezond verstand, dus als je Google niet probeert te misleiden of mensen spamt, hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken.
Er zijn echter een paar dingen die vroeger gebruikelijk waren in SEO en die nu tot grote straffen kunnen leiden.
Zoals:
Hoe kan dit worden hersteld?
Je kan controleren of Google jouw pagina heeft gemarkeerd voor dit soort problemen op het tabblad Handmatige acties in Google Search Console (GSC). Mogelijke issues vind je in het tabblad Handmatige acties.
Het hebben van een goede interne linkstructuur en kwalitatieve backlinks zijn belangrijk als je hoog wilt scoren. Google crawlt het web en volgt elke gevonden link, dus als jouw links ontbreken, kan dit problemen veroorzaken met de rangschikking.
Nog een reden waarom de content niet in de zoekresultaten verschijnt: een cruciaal onderdeel van jouw SEO-strategie is niet op orde. Onderschat het belang van de sitestructuur – de interne linkstructuur – voor jouw SEO-strategie niet. Het hebben van een duidelijke sitestructuur leidt tot een beter begrip van een website door Google. Als de interne linkstructuur slecht is, zijn de kansen om hoog te scoren lager, zelfs wanneer jouw inhoud goed is geoptimaliseerd en geweldig is.
Hoe kan dit worden hersteld?
Begin met het toevoegen van die links! Zorg ervoor dat belangrijke berichten en pagina’s de meeste interne links naar hen hebben. Maar voeg niet willekeurig links toe: zorg ervoor dat je relevante, gerelateerde links toevoegt die waarde toevoegen voor jouw gebruikers.
Je kan het Yoast SEO-filter voor verweesde inhoud gebruiken om berichten te vinden zonder inkomende interne links. De premium versie van Yoast SEO helpt je nog meer door tijdens het schrijven nuttige linksuggesties aan te bieden.
Als je net bent begonnen met jouw website, zal de inhoud niet meteen ranken. Ook niet als je alles perfect hebt geoptimaliseerd en elk bolletje in Yoast SEO groen is. Om te kunnen ranken, heb je enkele links van andere websites nodig. Google moet immers weten dat jouw website bestaat.
Hoe kan dit worden hersteld?
Het creëren van voortreffelijke inhoud is een goede manier om links naar jouw pagina’s te krijgen. Inhoud van hoge kwaliteit trekt meestal klikken aan van lezers die de inhoud ook via sociale media kunnen delen.
Dit alles helpt om die links te krijgen. Natuurlijk kun je nog meer doen om links te krijgen op een natuurlijke, niet-spamachtige manier.
Om (meer) backlinks te krijgen, kan je contact opnemen met andere websites. Je zal wat PR of linkbuilding moeten doen. Vraag hen om jouw site te vermelden of over jouw product te praten en naar jouw site te linken. Je kunt ook sociale media gebruiken om dit naar buiten te brengen!
Als al het andere is zoals het zou moeten zijn, kan de reden dat jouw pagina of site niet scoort, verband houden met de inhoud of zoekwoorden.
In de meeste gevallen is de reden dat een pagina niet scoort, dat er simpelweg te veel concurrentie is. Als je de inhoud optimaliseert voor concurrerende zoekwoorden en trefwoorden, zoals bivoorbeeld [Gitaar], [Stofzuiger] of [Televisie kopen], is de kans groot dat je niet voor die term scoort.
Als je wil weten of dit het probleem is, controleer je de resultatenpagina’s voor jouw zoekwoord. Domineren sites met een hoge autoriteit, zoals Wikipedia of Amazon, de eerste pagina? Zie je veel sites die zich al stevig in deze niche hebben gevestigd? De kans is groot dat jouw site (nog) niet de autoriteit heeft die deze andere websites hebben.
Je kan dus alles optimaliseren wat je wilt, maar helaas is dat niet genoeg om hoog in de zoekresultaten te scoren als de niche te concurrerend is. Heb je de ambitie daar wel in te scoren, heb dan geduld, want dat is hard werken…
Hoe kan dit worden hersteld?
Als je wil ranken voor zeer concurrerende termen, moet je een longtail-zoekwoordstrategie proberen. Schrijf inhoud die is gericht op gerelateerde long tail-zoekwoorden en woordgroepen voordat je de concurrerende zoekwoorden aanpakt. Als deze longtail-artikelen beginnen te rangschikken, kan je ook voor meer concurrerende zoektermen rangschikken. Zo’n strategie vereist inspanningen op de lange termijn, maar uiteindelijk zal het zijn vruchten afwerpen.
Een laatste ding dat de reden kan zijn dat jouw inhoud niet wordt gerangschikt: het komt niet overeen met de intentie van mensen die naar jouw zoekwoord zoeken. Zoekintentie wordt tegenwoordig een steeds belangrijker factor voor zoekmachines: willen mensen iets kopen, naar een bepaalde website gaan of zijn ze op zoek naar informatie? Zelfs als je een meer longtail-sleutelzin target, is de kans groot dat zoekmachines deze niet in de resultaten laten zien als jouw inhoud niet overeenkomt met de dominante bedoeling van zoekers, omdat het niet is waarnaar mensen op zoek zijn.
Laten we een paar voorbeelden bekijken. Stel dat je een hondentrainer bent en je mensen wil aantrekken om een puppytraining te laten volgen, en jouw website daarom optimaliseert voor [het trainen van jouw puppy]. Maar vervolgens merk je op -als je zoekt in Google- dat je juist veel resultaten krijgt met informatieve video’s die erop gericht zijn om zelf een puppy te trainen. Dus zoekers hebben eigenlijk informatieve bedoelingen.
Dit kan ook andersom werken. Als je een stapsgewijze handleiding voor jouw blog hebt geschreven over hoe je je eigen tuindecoratie kan maken, met als doel om te rangschikken voor [bloemenslingertuindecoratie], kan het zijn dat je moeite hebt om voor die term te rangschikken als mensen dat gewoon willen kopen en juist niet zelf willen maken.
Houd er rekening mee dat niet elke zoekterm één dominant type intentie heeft. Het is ook niet onmogelijk om met inhoud te rangschikken voor verschillende intenties. Toch kan het de moeite waard zijn om hiernaar te kijken als de geoptimaliseerde content niet in de zoekmachines scoort.
Hoe kan dit worden hersteld?
Helaas heb je zelf niet de macht om de intentie van gebruikers van zoekmachines te veranderen. Maar je kan jouw contentstrategie aanpassen. Als de geoptimaliseerde inhoud niet scoort, kijk dan goed naar de zoekresultaten (gebruik de privémodus (in Google Chrome is dat een nieuw incognito venster) en analyseer wat je ziet. Is één bepaald type resultaat dominant? Zijn er afbeeldingen of video’s? Welke gerelateerde zoekopdrachten worden weergegeven? Hier liggen de kansen. Als je voornamelijk informatieve bedoelingen voor een zoekopdracht vindt, kun je daarover inhoud schrijven om mensen naar jouw site te krijgen, jouw merk te vestigen als een betrouwbare informatiebron en in de gaten te houden wanneer mensen iets willen kopen. Als je veel afbeeldingen in de zoekresultaten vindt, moet jij je mogelijk meer richten op beeld-SEO. Houd bij het bepalen van jouw SEO-strategie rekening met wat je op de resultatenpagina’s ziet.
Er zijn meerdere redenen die kunnen voorkomen dat een bericht wordt gerangschikt. Heb je jouw bericht correct geoptimaliseerd met Yoast SEO? Dan is de meest voorkomende oorzaak waarschijnlijk dat de concurrentie in een niche gewoon te hevig is. Helaas is SEO een langetermijnstrategie. Men moet hard werken en geduld hebben. In de tussentijd zijn er nog een heleboel andere aspecten van SEO (sitestructuur, linkbuilding) die je kan aanpakken. Probeer je te concentreren op alle aspecten van website-optimalisatie, probeer dat beste resultaat te zijn. Het zal zich uiteindelijk uitbetalen!