Inmiddels heeft bijna iedereen wel gehoord van cookies. Vooral internet gebruikers worden dagelijks geconfronteerd met zogenaamde cookie meldingen. De wetgeving omtrent de privacy wordt regelmatig onder de loep genomen. Wat er voor zorgt dat regels zo nu en dan aangescherpt worden. Iedereen heeft een mening, zo ook de Europese Commissie. Zij willen namelijk dat internet gebruikers in hun browserinstellingen zelf kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking cookies accepteren of juist kunnen weigeren.
Als we het hebben over functionele cookies, dan praten we over cookies die ervoor zorgen dat bepaalde opties in de website goed werken. Bezoekt u regelmatig webshops dan is het handig dat u na het vorige bezoek automatisch weer ingelogd bent. Dit voorkomt, dat u telkens uw gegevens opnieuw moet invoeren, om te kunnen inloggen. Kortom: gebruiksgemak van een website. Voor deze cookies hoeft de eigenaar van de website geen toestemming te vragen.
Ten tweede zijn er de analytische cookies. Door middel van deze cookies krijgt de eigenaar inzicht in het gebruik van de website. De privacy wordt hiermee niet geschonden. Deze data wordt gebruikt om verbeteringen toe te passen aan de website. Dit komt de gebruikservaring ten goede. Ook voor deze cookies hoeft geen toestemming te worden gevraagd aan de bezoeker. Wel moet de bezoeker in een cookie- of privacyverklaring hierover geïnformeerd worden. Bovendien moet een extra coderegel aan de analytics code worden toegevoegd dat ervoor zorgt dat IP-adressen anoniem worden gemaakt.
Ten slotte hebben we nog de tracking-cookies. Doormiddel van deze cookies wordt het surfgedrag van bezoekers vastgelegd. We kennen wellicht allemaal wel het Zalando-effect. U heeft een website bezocht en vervolgens ziet u her en der advertentie banners op websites die u bezoekt, te voorschijn komen. Dit wordt toegepast in zogenaamde remarketingcampagnes, om de verkoop te bevorderen.
Google Adwords, socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites maken gebruik van tracking-cookies.
Voor het gebruik van deze cookies moet vooraf toestemming worden gevraagd aan de websitebezoeker. Pas nadat toestemming wordt gegeven, mogen de cookies worden geplaatst en het surfgedrag worden gemeten. Het is voor online marketeers dus een uitdaging om tracking-cookies te laten accepteren.
De Nederlandse cookiewet maakt plaats voor een europese cookiewet.
De Europese commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Momenteel wordt er op websites gevraagd om toestemming tot het plaatsen van cookies. Geeft de gebruiker geen toestemming, dan zal men in de meeste gevallen een niet-goed-werkende website aantreffen.
In de e-privacyverordening zal het plaatsen van cookies alleen zijn toegestaan als:
De verandering heeft dus met name gevolgen voor de analytische cookies en de tracking-cookies.
Indien u gebruik maakt van een cookiewall. Dan voldoet u vanaf 25 mei 2018 niet meer aan de privacyvoorwaarden van de EU. Er wordt verwacht dat de gebruiker volledig toegang krijgt tot websites. wat essentieel is om digitaal te kunnen blijven communiceren.
Conclusie:
Indien de bezoekers vooraf cookies afkeurt heeft dat gevolgen voor de inkomsten van bedrijven. Bepaalde Google partner websites plaatsen advertenties waaruit inkomsten worden gegenereerd. Zodra deze advertenties niet meer getoond worden, kunnen bepaalde diensten niet meer worden verleend. Wellicht zal men op den duur een vergoeding vragen voor online diensten. Hierdoor zal het verkrijgen van bijvoorbeeld het nieuws, niet meer gratis zijn.
Website eigenaren zijn verplicht om een goedwerkende website te faciliteren. Cookies mogen de werking van een website dus niet meer beïnvloeden.
Terug naar overzicht